Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

bør jeg får det tjekket?

Redigeret 14 januar, 2009, 13:24 i Åben debat om diabetes
For nogle år siden fik jeg konstateret glucose intolerance med en sukkerbelastning.

Siden har jeg fået målt et blodsukker på 11 men dobbelt-tjekket viste alm blodsukker.

Nu er jeg igen MEGAtørstig - bællede så sent som her til formiddag en liter vand og var stadig tørstig men kunne ikke have mere i maven.

Jeg er træt, har hovedpine, bliver svimmel og er bleg med sorte rande under øjnene - har tabt et par kilo men ikke noget alarmerende hurtigt vægttab.

Skal jeg få lægen til at tjekke blodsukkeret eller skal jeg vente og se om det går over?

Kommentarer

  • Indstillinger
    det var ikke mange svar - men jeg valgte spørge lægen og mit blodsukker fastende var 6,3
    så skal ind til flere blodprøver -

    Kan man have type 2 selv om man er ung og normalvægtig?
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har det lige sådan som du, mega tørstig konstant, og kan ikke have mere i maven, og munden er tør hele tiden,får svimmel anfald en gang imellem, og hjerte banken, men jeg har hørt så til også i tv at mange har tybe 2 uden at vide det i mange år, men er da glad for at høre at du gik til lægen, jeg ved ikke om det har noget at gøre med alder og i hvor god form man er,du kan gå ind på diabeteskundskab.dk og læse mere om sygdommen og teste dig, det har jeg gjort og jeg er i risioko gruppen, men jeg er også overvægtig, ikke overvældende meget, men da jeg har mange rygsmerter kan jeg ikke bevæge mig så meget, og derfor tager man jo også på, som jeg desvære har gjort, men jeg tør ikke gå til lægen med det, for tænk hvis jeg havde det, og lige nu magter jeg ikke flere sygdomme.

    Her på siden i højre side kommer der tit en anonce om diabetes du kommer ind på deres hjemmeside hvor du kan læse mere om det, og teste dig selv ved at svare på spørgsmål.

    Så det var godt at du fik det tjækket.

    Håber det bedste for dig ;-))

    Mvh K
  • Indstillinger
    Hej Nielsen2005

    Jeg har læst i diabetesbladet, at flere og flere unge også får diabetes type 2. Det kan bl.a. ligge i generne, så hvis der evt. er sukkersyge i din nærmeste familie, kan det godt have en betydning.

    Overvægt betyder selvfølgelig meget i forbindelse med type2, men man kan også være normalvægtig uden at leve sundt, dyrke motion osv. og det har jo også betydning, men det behøver jo slet ikke at være tilfældet med dig.

    Jeg synes dog ikke at dit blodsukkerniveau lyder skræmmende, da fasteblodsukker skal ligge mellem 4 og 7, men da du tidligere har fået målt et højt (godtnok enkeltstående) blodsukker, synes jeg da, det er en god ide at holde øje med det. Hellere være på forkant.

    Og så lige en ting til jer begge. Ja, det er møj irriterende at have sukkersyge, men det er langt være ikke at gøre noget ved det. Jeg ved godt det lyder frygteligt frelst. Da jeg fik konstateret sukkersyge for halvandet år siden, gik jeg også og døjede med andre ting. Jeg var indlagt på et tidspunkt og fik konstateret forhøjet blodtryk, som jeg skulle få undersøgt ved egen læge. Der gik også lang tid før jeg fik taget mig sammen til dette, men selvom jeg fik diagnosen sukkersyge, er det stadig det bedste jeg kunne gøre for mig selv. Jeg kom i medicinsk behandling og meget hurtigt forsvandt symptomerne og jeg fik det bedre. Og ja, det er da irriterende at sige nejtak til kage og slik og andre usunde ting, men hellere det og så have det godt samtidig.

    Held og lykke til jer begge.

    Mvh Birgit
  • Indstillinger
    Hej med dig .

    jeg er en pige på 17 år, der fik konstateret sukkersyge for 5 år siden.

    det startede med at jeg begyndte at drikke 1 liter juice på under 10 min. jeg drak som et hul i jorden. det betød også at jeg overhovedet ikke kunne have noget at spise. efter nogle uger, begyndte jeg at få røde prikker over hele kroppen, og kløe nede ved skeden. derfor gik vi til lægen og fik noget creme til prikker og noget creme til kløen i skeden. det skal lige siges at hverken min mor eller andre i familien, havde tænkt over at jeg havde alle symtomer for sukkersyge. så derfor snakkede vi ikke med lægen om mit drikkeri.
    da jeg fik vinterferie, skulle jeg med min farmor på ferie. da jeg kom hjem efter en uge hjemmefra, havde min mor lagt mærke til at jeg var begyndt at blive meget sur og sov stort set hele tiden, når jeg havde tid til det altså. der var også en anden ting hun havde lagt mærke til. min vægt. jeg skulle derfor veje mig og rigtig nok, jeg havde tabt mig MEGET. 8 kg på en uge.
    det blev min mor chokket over og gik derfor ind på netdokteren og fandt symtomerne for sukkersyge.

    jeg kan kun råde dig til at gå til lægen hver gang du føler at du kommer ind i den periode hvor du føler dig tørstig- man lægger ikke selv mærke til at det begynder at gå ned af bakke og lige pludselig er det forsent. ved mig var det godt på vej -

    hilsen 1boellemis
Log in eller Registrér for at kommentere.