Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pårørende til alzheimer-patient

Redigeret 14 august, 2008, 05:56 i Alzheimers
Hvem kan bestemme hvornår det er tid for plejehjem til en alzheimerpatient?
Vi har som pårørende fået at vide af kommunen, at det skal vi ikke blande os i.
Den gamle dame går og falder, hun kan ligge på gulvet fra kl. 21 aften til ca. 11 næste formiddag hvor de kommer og giver hende morgenmad.
Hun er kommet hjem efter fire måneder på en aflastningsplads. Hun kan ikke finde ud af at det er hendes hjem, hun kan ikke finde nogen ting. Hun har ikke noget kaldeapparat.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil da mene at det er jer som pårørende der bestemmer, hvornår det er tid til plejehjem. Hvis kommunen ikke vil tage stilling til dette og I er i tvivl, vil jeg råde jer til at tage kontakt til det nærmeste lokalcenter og forhøre jer hos en af deres demenskordinatoorer, hvis de har en sådan!
  • Indstillinger
    Hov jeg læste lige forkert ang. det med kommunen. Hvis Kommunen siger at det skal I ikke blande jer i, vil jeg da råde jer til, IKKE at finde jer i denne besked. De skal/kan da ikke bestemme om den gamle dame skal på plejehjem, hvis hun selv/I ønsker dette. Men som sagt, tag kontakt til jeres lokalcenter og høre dem ad:)
  • Indstillinger
    Den gamle dame lever endnu. Hun bor stadigvæk hjemme, og nu kan hun ingen ting.
    Hun ligger i sin seng, hun er låst inde i sin lejlighed, men vi har ingen indflydelse på en evt. plejehjemsplads. Nu synes det også ligemeget, vi tror ikke det varer så længe før hun dør.
    Begrebet plejehjem findes ikke mere. Plejen følger personen, ikke boligen. Det betyder også, at i en plejebolig får hun ikke mere hjælp end den hun får nu.
    Samtidig er vi blevet fysisk svækket i den forløbne tid, og vi vil ikke være i stand til at flytte for hende, eller hjælpe hende med indretningen.
  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg kan læse at I er pårørende til den ældre dame, hvilket får mig til at blive ret så frustreret, for hvis man ikke som pårørende skulle blande sig hvem skulle så?

    I skal straks henvende jer til Kommunen VISITATIONEN som netop er dem der tager stilling til den givne situation.
    Jeg arbejder selv på et plejehjem for Demente Borgere og vores borgere visiteret igennem kommunen.
    Inden man kommer så langt skal man "udredes" og efterføgende om muligt komme på en aflastnngsplads, hvilket jeg læser har været tilfældet.

    Det er ikke rimeligt og ganske synd for den ældre dame at høre om hendes tilfælde.

    Men I som pårørende skal straks gå i klørerne på VISITATIONEN i den pågældende kommune, det er ganske enkelt ikke rimeligt at man spidses af med sådan en besked, for selvfølgelig skal vi som pårørende være der, og ikke mindst hjælpe.

    Sørgeligt at I skriver at det nu snart kan være ligemeget eller......

    På med vanten og i gang som pårørende, vend den om tænk på at det kunne være jer selv som ikke kunne noget, ville I ikke være glade for at nogle trådte ind og hjalp.
    Sætningen "at I ikke skal blande jer" skal I ikke finde jer i, for selvfølgelig skal vi som pårørende det.
    I skal ikke flytte eller indrette, det kan man også få hjælp til, men I har i den givne situation sikkert været både sårbare og nemme at manipulere med, og det udnyttes desværre.
    Få hende evt. indlagt!

    Håber I har fået noget ud af mit svar!

    Faldt lige over denne debat idet min mor fik en blodprop i hjernen for 1 1/2 år siden, og ud fra det trængte til at læse om ligestillede.

    Mange hilserne....
  • Indstillinger
    Den sætning med, "at nu kan det være ligemegt" betyder, at jeg synes det er for sent at flytte hende.
    Hun vil ikke på plejehjem.
    Nu arbejder du inde i systemet, og som sådan skal du mene, at plejehjem er det bedste.
    Vi har imidlertid ikke gode erfaringer med plejehjem, og plejen hun er berettiget til at få hjemme,bliver ikke bedre eller mere på et plejehjem.
    Som pårørende hverken kan eller skal vi tage stilling til noget i denne forbindelse, men det er ikke sjovt at se på.
    Det er udelukkende kommunens ansvar, ikke vores, de skal slet ikke anse os, som nogen der tager ansvar eller samarbejder, i denne forbindelse.
    De nye store plejecentre er en støjplage, de er slet ikke velegnet for gamle mennesker.
    Mange af de ansatte er meget unge, de taler alt for højt, porcelænet klirrer i de store åbne cafeterialignende spiserum, eller dagligstuer. Udsugningsanlæggene er specielt irriterende for sarte ører og hoveder.
    Hvad skulle forskellen være på at blive plejet på plejehjem eller hjemme?
    I henhold til lovgivningen er der ikke forskel.
    Den gamle dames lejlighed er nyindrettet, den er kun tre år gammel. Den er indrettet så hun ikke kan komme til skade.
    Hun har ikke været ude i frisk luft al den tid. De eneste der har gået på hendes gulvtæpper med snavsede sko, er hjemmeplejens folk.
    På de tre år er gulvtæpperne blevet meget, meget snavsede, ingen tørrer fødderne af eller tager plasticfutter ud over skoene.
    Vi rensede dem i sidste uge, fordi den gamle dame havde tisset på dem. Der stank så det var ubeskriveligt.
    Det vil der også gøre på et plejehjem.
Log in eller Registrér for at kommentere.