Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

11 år og glad for natbleen

Redigeret 30 januar, 2016, 02:38 i Sengevædere
Her er en opdatering fra mig, der i sin tid startede tråden "For stor til blenumse?".

Sidst jeg skrev var jeg i tvivl om hvad vi skulle gøre når min datter voksede ud af de almindelige børnebleer; og udover at få nogle gode indkøbstips til større bleer fik jeg mig her på netdoktor også en interessant debat om jeg i det hele taget gjorde det rigtige for hende ved at give hende natble på og om hvilke af min valg og prioriteringer der eventuelt mere var for min egen skyld end for hendes.

Sidste år havde jeg en længere e-mailudveksling med en fantastisk kvinde som jeg har stor tillid til og som jeg ser meget op til, og hvis nu voksne datter gennem det meste af sin barndom tissede i sengen, præcis som min datter M gør det og jeg selv gjorde det. Dialogen med hende hjalp mig til at få lidt mere struktur på nogle af mine tanker, både dem som var bekymringer for M og dem som handlede om skrammerne på min egen sjæl. Men vigtigst af alt fik jeg mod og et lille spark til at få talt med M om hendes situation. Det gik også op for mig, at selvom mine egne erfaringer er ubrugelige som model for, hvordan man skal være mor til en sengevæder, så kan de være gode nok til at deles om hvordan det er at være barnet.

Og det har været nogle utroligt dejlige snakke M og jeg har haft. Det har været spændende for mig at kunne lukke op for nogen ting som kun få mennesker for alvor forstår og det har været skønt at vi har kunnet grine af nogle ting sammen, ting som på en måde slet ikke er noget at grine af. Men allerbedst er det, at det er lykkedes for mig på en ordentlig måde at få M til at forstå sin egen situation og overdraget hende en del af ansvaret for at tage hånd om den; mens hun ved at jeg er med hende ikke kun fordi jeg er hendes mor, men i særdeleshed fordi jeg kender til det hele indefra og på min egen krop.

Og konklusionen på vores snakke er faktisk, at indtil videre så vælger vi bleen. Vi er begge to stadigvæk superglade for denne her fra Abena: https://www.abenaprivat.dk/ProductDetai ... Id=4305401 Den er perfekt i størrelsen, den kan "klare mosten" og så føles den som og ligner en rigtig ble. Det sidste har stor betydning for M. Hun ved jo at hun tisser når hun sover, så det er enormt vigtigt for hende at hun kan stole på bleen. Det er lidt den samme tryghed som at spænde sikkerhedsselen inden man kører bil - eller måske snarere samme følelse som når man tager faldskærm på inden man skal hoppe ud af en flyvemaskine. (Det har jeg aldrig prøvet; men jeg tror alligevel sammenligningen holder.) Og egentlig så tror jeg hun synes det er lidt hyggeligt. Ikke sådan at hun vil savne det når det holder op, men alligevel sådan lidt... tjah, hyggeligt at bruge natble. Og derfor - eller derfor ikke; men så bare fordi - er hun næsten altid så glad og så nem og det dejligste barn i hele verden at få lov til at putte.

Jeg læste også lige den gamle tråd og kom i tanke om "sikkerhedstrusser". Det har været en enorm lettelse for både mor og datter, at vi aldrig mere behøver at bekymre os om hvad der vil ske når A-mennesket M skal sove senest kl. 20:30. Vores muligheder for planlægning - og vores muligheder for at gribe det spontane - er eksploderet, i hvert fald sammenlignet med før, når bare M har en bukseble på eller jeg har en med. Vi er glade for Libero Night Comfort som bukseble og nu kan jeg godt huske, at jeg faktisk forsøgte mig med at kalde dem for sikkerhedstrusser. Men sådan en navneleg gad M ikke! Det var ikke sådan at hun rettede mig, men hun brugte selv konsekvent ordet bukseble. Og efter nogen tid overgav jeg mig.

Og her står vi så nu. Jeg var næsten 15 år før jeg fik lov til at prøve at sove uden ble på. Det kan være det bliver det samme for M og det kan være det bliver anderledes. Men lige nu synes hun faktisk ikke hun har travlt. Og hvis hun ikke har det, så har jeg det absolut heller ikke. Jeg bruger ca. 200 kr. om måneden på bleer. Og det er alt. Der er ikke noget ekstra vasketøj. Ikke et værelse der lugter af tis. Ikke noget med op om natten (for det). Ingen diskussioner om drikkevarer eller -vaner. Ingen formaninger. Ingen ulykker. Til gengæld har jeg en glad datter der er nem at have med at gøre. Ved sengetid, ved skoletid, ved spisetid og til alle tider.

Jeg tror, jeg er verdens heldigste mor.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Helene

    Jeg var en af dem der kommenterede på dit oprindelige indlæg. Det er rigtigt dejligt at høre at det går godt for både dig og datteren!
    Du kan virkelig være stolt af din datter. Det er utroligt sejt og befriende at hun tager det hele så naturligt og roligt!

    Hun skal nok vokse fra det før eller siden (og ellers finde der jo større lidelser her i verden) og ind til da er det fantastisk at I kan have det hyggeligt med det :)
  • Indstillinger
    hvis du vil spare penge kan de købes i tyskland meget billiger ved saveexpress

    http://www.saveexpress.de/de/inkontinen ... ung?c=2505
  • Indstillinger
    Hej jeg hedder Nickolaj
    Jeg er 13 år.
    Jeg har aldrig haft bøvl med at tisse om natten det har jeg fået grundet jeg tror jeg har ødelagt min "stopklods" til tisset. Det er sådan jeg som regel vågner kl 02:00 om natten og skal tisse jeg registrere det først bagefter og da det er for sent?
    Og jeg er bange for at gå med ble fordi jeg bliver sikkert drillet af min storebror og min mor vil ikke tro på mig og mine venner vil også bare drille mig.
    Hvad gør jeg?
Log in eller Registrér for at kommentere.