Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Flækket tand, nu med betændelse!

Hjælp!
Har en kindtand der er rodbehandlet. Samme tand flækker, helt op til roden, på den ene side for 5 måneder siden. Det gør ikke ondt, men tygger aldrig i den side, for ikke at få noget op i tanden. Tandlægen har set tand og sagde at den skulle hives ud, men det kunne vente til den begynder at gøre ondt...
Den gør stadig ikke ondt, men igår kom der en lille byld ved tanden helt oppe i tandkødet ved ganene. Og i dag er den blevet lidt større!!

Spørgsmålet er nu, skal jeg ringe til vagtlægen for evt penicillin? ( for kan læse her på ND at man ikke må gå med betændelse for længe, og de fleste går jo på juleferie nu, inkl min egen tandlæge og alm læge!) Kan det evt vente til efter jul??

Hjælp!!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg forstår ikke af hvilken grund du ikke kontaktede din tandlæge. Det er da tandlægen du skal henvende dig til.
    Ingen her kan vide om det kan vente, det kommer jo an på hvor slemt det er.

    Hvis det var mig og det ikke var værre end jeg kunne holde det ud ville jeg kontakte min tandlæge på mandag. Er det en akut situation ville han straks finde en tid.
  • Indstillinger
    Ja, samfundet går jo mere eller mindre i stå her op til jul, men jeg er helt sikker på, at det ikke betyder, at samtlige tandlæger/læger i dit område har lukket ned for resten af året, hvorfor jeg synes du straks mandag morgen lige må ringe rundt til tandlægerne i dit område og bede om en akuttid.

    Måske det så endda bliver en tandlæge, som helt kan overtage dig som patient, for jeg synes godt nok, det lyder lidt underligt, at du har fået at vide af din tandlæge, at den tand først skal trækkes ud, når det begynder at gøre ondt. Hvorfor dog det? Det burde da være noget nemmere at behandle før der kommer betændelse osv. Hvis tanden er flækket, og der ikke er noget at gøre, så skulle den jo være blevet trukket ud allerede, da det blev konstateret.

    Jeg tror ikke, du kan få en vagtlæge til at udskrive antibiotika sådan "bare uden videre". Sådan noget bør og skal aldrig tages forebyggende, men kun hvis der ER konstateret betændelse.
  • Indstillinger
    Tak for input. Min tandlæge har lukket om fredagen, så derfor har jeg ikke ringet til ham. Og ville helst ikke ringe til vagtlægen " bare " for det, der skal være plads til dem der virkelig har brug for det.
    Men jeg ringer til ham mandag også må den tand bare ud! Blev bare lidt bekymret om, man måtte gå med det i fire dagen uden at gøre noget. Kunne læse her op ND at hvis det gik i blodet var det farligt!! Og hvornår/ hvordan gøre det så det??

    Takker for imput. :-)
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke du behøver at være nervøs, det er jo ganske kort tid. Det har min søn også prøvet. Nok kan det være farligt, men så farligt er det heller ikke. Du skal nok mærke det, hvis det er påkrævet med hurtig hjælp.

    Der findes jo en tandlægevagt, men det er vist ikke helt billigt.
  • Indstillinger
    Tak:-) jeg har heller ingen smerter i dag, så nu er der snart kun søndag tilbage. Så håber jeg kommer smertefrit igennem det.
    Tak for dit svar.

    God jul.
Log in eller Registrér for at kommentere.