Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

irregulær afføring

Redigeret 13 september, 2015, 15:51 i Irriteret tyktarm
Hej Netdoktor

Jeg fik konstateret IBS for snart 2 år siden, og har mere eller mindre fundet ud af hvad jeg skal holde mig mest fra, så som Sukker som påvirker min mavet meget kraftigt og gluten, dog spiser jeg lidt gluten til hverdag i det rugbrød jeg plejer at spise, men ellers bruger gluten fri pasta osv.

Jeg har haft det med at jeg for det meste ca 1 gang om ugen havde en dag hvor jeg ikke havde behov for at gå på toilet ud over for at tisse. Nogle få gange har det være noget med jeg har haft en dag uden toilet besøg også en normal dag også en dag mere hvor jeg ikke har været afsted.

Men nu f.eks. lige på det sidste har jeg haft det 3 gang i streg, dog altid med en dag uden toilet besøg og en med også igen uden.

Jeg forhørte min læge før og hun sagde, så længe jeg ikke følte nogen ubehag i sammenhæng med de dage jeg ikke var på toilet, skulle der ikke være noget at bekymre sig om, og kan også læse lidt om med IBS kommer som regel irregulær afføring, dog er jeg altid i tvivl fordi jeg syntes mere det beskrives som man både kan opleve forstoppelse og diarre.

Så vil egentlig bare gerne have lidt mere afklaring på, om det med IBS er normalt det her med jævnligt at opleve dage uden behov for at gå på toilettet ud over for at tisse. Jeg syntes ikke jeg oplever nogen forøget ubehag i sammenhæng med de dage, nogen gange kan der være lidt trykken i maven, men det kan jeg lige så godt opleve de dage hvor der ingen problemer er. Håber der er nogen der kan give nogle hjælpene oplysninger om dette, om jeg burde være mere nervøs for problemet eller det er noget der egentlig er normalt at have når man nu døjer med IBS

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er noget Lort ikke at komme på toilettet hver dag da det giver flere giftstoffer i tarmen - især hvis man spiser meget kød. I det lange løb kan det give øget træthed i købet af dagen. Kig efter om der er andre fødeemner som du ikke kan tåle såsom mælkeprodukter, hvidt mel mm.

    Måake kan Trifalla eller Tripahala hjælpe dig. Det er et naturligt urtemiddel som regulerer tarmen. I Indien siger man hvis der ikke er noget andet der hjælper så prøv Triphala.

    Der er også nogle homøopatiske dråber som måske kunne være nyttige.

    Nux Vomica Homaccord Virker ved funktionelle forstyrrelser I mave/tarm og lever området, Modvirker også for fordøjelsesproblemer i forbindelse med indtagelse af alkohol, kaffe og nikotin.

    Begge de nævnte midler fås i matas webshop og diverse helsekost online butikker.
  • Indstillinger
    Jeg begyndte at tage noget Husk, for at få nogle flere fiber ind også, og de har også hjulpet en del, for da jeg før hen havde det her med ca 1 gang om ugen hvor jeg ikke var på toilet, kunne der godt gå 2 uger og jeg kom også af med mere, men har så stadig en gang i mellem det her hvor det pludselig er mere end en gang om ugen jeg oplever det, og det kan godt hænge sammen med måske jeg til tider godt kan spise gluten holdige ting, for normalt holder jeg mig fra mad med gluten i, det er kun via det rugbrød jeg normalt spiser, holder mig også fra sukker, drikker ikke sodavand, eller kaffe og ryger ikke og drikker praktisktalt aldrig alkohol.

    Kan det passe det der Triphala også er kendt som trifalla, for kan se det kan fåes i pille form, og hjælper også til at stabilisere tarmen, og mod mavesyre og ibs og praktisktalt alt hvad ibs har af symptomer ser det ud til :D

    Jeg ved godt kroppen normalt ikke har godt af hvis man ikke går på toilet, dog er det heldigvis ikke forstoppelse i den forstand at jeg går 2-3 dage uden at være afsted, det er aldrig mere end en dag også går det fint dagen efter.
  • Indstillinger
    Ja der er et Triphala produkt som hedder Trifalla. Jeg tager selv Triphala i løs vægt - smager fælt men det er billigere end i pilleform og det er godt til at regulere tarmen.

    Hel og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.