Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knust tibia og brækket fibula??

Redigeret 3 maj, 2015, 06:43 i Fod- og knæskader
Hej med jer.

Jeg har været uheldig og er kommet til skade på en skiferie - jeg har knust den proximale ende af tibia og brækket den proximale ende af fibule (Knust skinnebens knoglen lige under knæet, og brækket den tynde knogle under knæet), og har siden fået indopereret en masse skruer osv. for at samle bruddene. Jeg er endnu igang med genoptræning og kan ikke gå endnu.

Mit spørgsmål lyder på om andre har prøvet noget lignende og ved om det er muligt at komme til at løbe igen?? Og i såfald hvor langt?

Quadricepsenen er desuden blevet revet af knæet under ulykken og er blevet sat på igen - kan derfor ikke aktivere quadriceps særlig meget endnu, men det bliver bedre og bedre.

På forhånd tak for hjælpen :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg håber, at det går bedre for dig.

    Jeg var ude for et lignende forløb med en knust tibia på 2/3 dele af pladen og jeg brækkede fibula 2 steder. Jeg mistede korsbånd, min venstre menisk oveni.

    Det er 13 år siden i år.

    Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men jeg var 30 år da det skete.

    Jeg genoptrænede meget aktivt i næsten 1 år, selvom smerterne dog kun blev lidt mindre efterhånden.

    I dag er status, at jeg har gigt i hele hofte- og knæregionen. Jeg er blevet opereret 7 gange i knæet igennem årene, senest i 2009.

    Jeg kom aldrig til at løbe igen, desværre. Men med hård træning i fitness, fokus på at holde normalvægten og en stor portion stædighed kan jeg i dag gå 5-8 km på en god dag.

    Jeg har konstante, varierende smerter som dog er til at udholde efter så mange år og det kan holdes nede med den rette træning. Jeg kan ikke køre bil med almindelig kobling, men skal bruge automatgear i bilen.

    For mig er der ikke flere behandlingsmuligheder end et helt nyt knæ, men det vil både lægerne og jeg gerne vente med længst muligt.

    Jeg ved ikke om dette er dårlige nyheder for dig, men med så kompliceret et brud på du forvente, at det vil påvirke dit funktionsniveau resten af livet. Jeg fik selv en mén erstatning på 25%.

    Skriv gerne igen, hvis du har flere spørgsmål. Rent psykisk var det en kæmpe omvæltning i de første år efter ulykken. I dag lever jeg et godt liv.
Log in eller Registrér for at kommentere.