Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Borrelia

Redigeret 29 september, 2014, 06:07 i Åben debat om hjernen
hejsa.

Jeg er en af de uheldige som har fået konstateret borrelia i nervesystemet, og som døjer med mange skavanker til trods for jeg har været igennem en 14 dages pencilin kur (iv, var på sygehuset hver dag for at få det i et drop)
Jeg vil høre om andre har været eller er igennem samme tur, da man mangler lidt feedback og viden på dette område.
Er 14 dages pencilin kur nok? det følese dælme som om at borreliaen er total ligeglad med kuren og sparker en godt og grundig bagi igen.

Mvh
con123

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej, jeg har ikke fået borrelia konstateret i nervesystemet, men bare alm borrelia. Har dog fået 2 penicillin behandlinger, begge af 3 ugers varighed og har stadig rigtig mange forskellige symptomer. Det er 9 måneder siden jeg er blevet bidt. Så kender din frustration. Jeg mangler også generel info omkring om dette lange forløb er normalt.
    Hvordan fik du konstateret det i nervesystemet. Lumbal punktur?
  • Indstillinger
    Hej Con,

    det er meget relevant for mig at vide, hvornår du kom igang med behandlingen.
    Det er afgørende, at man kommer i behandling inden for 48 (eller er det 56 timer), for at man kan blive relativt rask af pencillin kuren.

    Hvis behandlingen er startet senere, skal du regne med ca. 3 mdr. før dit ansigt føles helt normalt.

    Håber for dig, at det dog går fremad trods alt.

    Mvh. Oktober
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har lige haft borrelia-meningitis og jeg indlagt i 6 dage hvor jeg fik medicin igennem iv, derefter fik jeg vibradox 200 mg om dagen i 14 dage. Jeg fik afvide af en læge på Skejby Sygehus at jeg de næste par måneder vil opleve fx træthed. Det er ikke lige sådan jeg oplever det for jeg er totalt smadret speciel hvis jeg laver for meget i min hverdag, og hovedepinen kommer og går men træthenden er det væreste. Jeg savner lidt noget info hvordan livet er bagefter man har været syg med borrelia, for har læst nogle forskellige steder at mange må lære at leve med borrelia. Lægeren siger jo bare at man bliver rask, men det er ikke lige det jeg kan læse mig til, og det kommer fra folk med borrelia.. www.skovflåten.dk er et godt sted for oa med borrelia, tjek det ud.

    Kh Silja
  • Indstillinger
    Hej med jer,

    jeg synes helt klart, at I skal hive fat i de læger, som I har haft med at gøre på afdelingerne på sygehuset, eller evt. i deres sygeplejersker.
    I fortjener et bedre svar end det I har fået, og de har så meget erfaring på sygehusene, at de bør dele ud af den.

    Min erfaring er, at især sygeplejerskerne plejer at være enormt hjælpsomme, og gerne afsætter tid til en samtale om, hvordan følgerne af noget neurologisk er.

    Pas nu godt på jer selv, og tro på, at det nok skal blive bedre med tiden, for det gør det i langt de fleste tilfælde.

    Tanker fra Oktober
  • Indstillinger
    Hej venner

    Eftersom det nu er et stykke tid siden at jeres indlæg blev sendt, kunne det være godt at vide, hvordan det er gået med jer.

    Jeg er selv under mistanke for borreliose, og har fået taget blodprøver for borreliose (antistoffer). Det har gjort at jeg søger nettet tyndt efter informationer om sygdommen, hvorved jeg fandt dette - http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... rreliose-2 - af Carsten Vagn Hansen. Jeg er nysgerrig efter at vide, om nogen herinde har forsøgt nogle af de ting han beskriver i sit indlæg, så bare feel free til at besvare mit indlæg, så jeg kan finde ud af mere. Jeg påtænker at begynde en B12-vitamin kur - om ikke andet kan den vel hjælpe på andet :-)

    med smilende (men trætte og ømme) hilsner

    Per
  • Indstillinger
    Hej til alle der har haft Neuroborreliose!
    I slutningen af 2010 fik jeg konstateret neuroborreliose efter mange forskellige konsultationer på Sygehus Lillebælts forskellige sygehuse + OUH. Ingen kunne finde ud af hvad jeg fejlede indtil en vaks fysioterapeut på Rygcenter Middelfart
    kunne se sammenhængen imellem symptomer og Neuroborrelia.
    Historien er lang og smertefuld med masser af medicin og nu i 2014 stadig symptomer i begge underben. Smerter, strammende fornemmelse i knæ og fornemmelsen af at gå på ståluld. Partielle lammelser og manglende kontakt med fødderne.
    Det jeg vil sige med mit indlæg er, at ingen i hele systemet undervejs har sagt at B12 vitaminet er meget vigtigt for genopbyggelse af de ødelagte nerver. Tværtiod har jeg fået at vide af forskellige neurologer, at de lammede områder ikke vil genvinde deres funktion.
    Nu her i slutningen af 2014 har jeg endelig fået klarhed over dette og er begyndt massivt at tage B12 vitaminer samt hele B vitamin komplekset. Desuden tager jeg mit normale vitamin- og mineralprogram. Især magnesium.
    Da musklerne også bliver ramt af denne sygdom, opstår der meget ofte voldsomme nattekramper i benene og derfor er daglige udspændingsøvelser meget vigtige.
    Håber dette kan bruges af neuroborreliaramte mennesker. Man skal ikke forvente nogen ekspertise af danske læger, som ikke har fattet alvorligheden af denne sygdom eller som har opsamlet faglig indsigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.