Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

katte og sygdomme

Redigeret 10 august, 2016, 07:31 i Spørg Netdoktors brugere
jeg er igang med en undersøgelse om katte har negative konsekvenser for sygdoms ramte mennesker? er der nogen sygdomme der gør at man ikke bør holde katte..? og hvilke slags sygdomme?

håber en af jer kan give mig et svar på dette...

på forhånd tak

Med Venlig Hilsen

Katrine

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kunne tænke mig, at du fortalte, hvad du skal bruge eventuelle svar til?

    Skal det bruges til en hetz om "25 gode grunde til, at man ikke skal have kat" - eller hvad?

    En del mennesker kan udvikle allergi, både over for korthårs- og langhårskatte, men der er lige så mange, der får allergi af hunde, heste og andre former for dyr.

    Bortset fra diverse allergier, så kan almindeligt sunde og raske mennesker godt tåle dyr - faktisk mener jeg, det endda er bevist, at det for mange kan være endog sundhedsgivende både fysisk og psykisk at have et husdyr.

    Både katte og hunde - ja, givet også andre dyr bruges faktisk aktivt og med positivt resultat ved f.eks. demens.
  • Indstillinger
    Lotte har helt ret.


    Katte kan give allergi hos disponerede, men der findes racer fx Russian Blue der er allergivenlig. Gravide må ikke have kontakt til katteafførring pga. risikoen for toxoplasmose der kan overførs til fosteret. Hos voksne med normalt immunsystem er det ufarligt, det kan under alle omstændigheder let behandles, både hos katten og dens menneske. Der findes endnu ikke en vaccine mod toxoplasmose til katte, kun til får(!).

    Studier har vist at katte kan nedsætte stress hos mennesker, både ved at man aer dem og deres spinden der sætter nogle beroligende vibrationer ind i kroppen når den ligge på skødet. Autister og svært deprimerede der har svært ved kontakt til mennesker får det bedre ved kontakt til en kat. Det samme gælder demente. Børn lærer at respektere dyr ved at omgås katte (og hunde), hvilket er vigtigt også for deres udvikling af empati hos andre børn.

    Mere indirekte, er katte gavnlige for syge mennesker idet de er med til at holde byernes bestand af rotter og mus nede. Af denne grund har de fleste større byer også "ansat" vildkatte til formålet -de bliver vaccinerede, neutraliserede og får mad på udvalgte steder for at holde bestanden sund.
  • Indstillinger
    Jeg mener ikke, at katte udgør en større eller mindre risiko for smitsomme sygdomme end andre dyr. Jeg er selv allergisk overfor husstøvmider, men til trods for det har jeg både hund og kat, og det fungerer helt problemfrit.

    Den bedste til at svare på spørgsmål vedrørende dyr, herunder husdyr og kæledyr, er naturligvis dyrlægen. Der findes en gratis dyrlæge-brevkasse ved navn http://dyr.dk/. Du kunne prøve at stille dit spørgsmål til dyrlægerne på denne side.
  • Indstillinger
    Nu er det to år siden, trådstarter lagde sit spørgsmål ind, og hun gad aldrig melde tilbage på spørgsmålet om, hvad det skulle bruges til, så det var nok bare en, der kedede sig og fandt på noget fjollet at spørge om.
Log in eller Registrér for at kommentere.