Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Andre der har det som mig.

Redigeret 14 juli, 2014, 03:14 i Åben debat for mænd
Jeg er en fyr på 54 år, som har det svært med livet. Jeg fik for 15 år siden stress med der af følgende skilsmisse, boligproblemer og livet kørte ned af bakke. Siden er mit liv blevet bedre, fået en sød kæreste og job og bolig er godt. Men jeg har det som om jeg går i en kedelig boble, som jeg ikke kan komme ud af. Jeg har været på lykkepiller i alle årene og lider at søvnapnø. jeg kan ikke kunne videre i mit liv og når jeg taler med min læge om det siger han " det går over" men det gør det ikke.

Jeg syntes ikke mit humør og min livs-energi er særlig høj.

Hvis der er nogle der har gode råd ?????????

Kommentarer

  • Indstillinger
    Gør noget vildt i dit liv som :faldskærmsudspring, bungiejump, kunstflyvning, vandski eller rafting.

    Rejs verden tynd.

    Det kan være du brænder inde med en fetish som vil ud.

    Du kan starte med at sætte dig ned og lave en liste over de ting du vil opnå i dit liv og gøre mindst én af de ting på listen hvert år frem ad. Det giver en stor selvtilfredshedsfølelse og følelsen af kontrol over livet.
  • Indstillinger
    Lykkepiller, jamen er det særlig sundt at blive ved med at tage den slags. Man læser om mange, der har fået det dårligt af lykkepiller. Er det virkelig nødvendig at tage den medicin.
    Ellers syntes jeg familiefar giver et godt råd. I går var jeg på en lang vandringstur, med madkurv, det hjælper også på humøret. På mit, i hvert fald.
    Jeg tør ikke tage et faldskærmsudspring, men min søn tør. Han tør for meget, men sådan er det. Man skal bare finde ud af, hvad man syntes er dejligt eller sjovt.
  • Indstillinger
    Hej Henrik

    Jeg vil begynde med at fortælle, at jeg også har søvnapnø, og at jeg desuden er i behandling med antidepressiv medicin.

    Jeg bliver altså nødt til komme med et surt opstød angående brugen af det ulykkelige og fejlagtige udtryk ”lykkepiller”. Selvfølgelig bliver man ikke lykkelig af at tage antidepressiv medicin. Man bliver allerhøjst rask. Og det er vel heller ikke så galt.

    Ingen mennesker ved deres fulde fem kunne finde på at kalde f.eks. penicillin for lykkepiller. Penicillin fjerner betændelsen, når den gives på den rigtige måde. Og når betændelsen er væk, er man rask, og det er jo godt. Men lykkelig?

    På samme måde med antidepressiv medicin. Den fjerner i bedste fald depressionen, og når depressionen er overstået, er man rask. Men medicinen har selvfølgelig ingen indflydelse på, om man er lykkelig eller ikke.

    Jeg synes, at det er virkelig forfærdeligt, at en dum journalist engang fandt på udtrykket ”lykkepiller”. Selv min egen praktiserende læge har engang brugt dette forfærdelige udtryk. Jeg svarede: ”Når selv læger vrængende kalder livsvigtig medicin for ”lykkepiler”, så er der ikke meget håb om at blive taget alvorligt, hvis man har tendens til at få sygdommen depression. Og debatten om antidepressiv medicin vil fortsat være på vildspor, fordi folk diskuterer noget, som i virkeligheden ikke findes. For der findes ikke piller, der kan skabe lykke!”

    Lægen så noget måbende ud og mumlede så noget om, at ”lykkepiller” var det udtryk, folk kendte, men at han da godt kunne se min pointe.

    Nå, men når dette er sagt, så skal jeg nok komme til sagen ;-)

    Det er en kendt sag, at søvnapnø kan medføre depression. Derfor er det en god ide, hvis din søvnapnø er så velbehandlet som muligt. Sover du med en maskine til hjælp til vejrtrækningen? Eller er du en af de mange, der ikke kan bruge en sådan maskine?

    Jeg har måttet opgive at bruge en maskine, da jeg overhovedet ikke kan falde i søvn med den. Jeg er (hvad sygehuset så malende beskriver) ”afsluttet”. I den situation er man overladt til selv at gøre noget for at blive rask.

    Har du obstruktiv søvnapnø? Jeg er overbevist om, at der kan gøres noget, der mindsker søvnapnøens virkning på dit helbred, herunder dens depressionsskabende virkning.

    Du skriver, at hverken dit humør eller din livsenergi er særlig høj.

    Jeg kan helt klart anbefale dig at tage kosttilskuddet Q10. Jeg tager hele 200 mg dagligt, og det hjælper mig meget. I mit tilfælde er det hjerteproblemer, der er årsag til søvnapnøen (central søvnapnø). Q10 gør hjertet mere robust, og Q10 hjælper på energien. Jeg giver et link til information om Q10 her:

    http://www.sund-forskning.dk/artikler/s ... s%E2%80%9D

    (Nu har jeg ikke nærlæst den artikel, som jeg har linket til, men selvfølgelig er artiklen lidt overdrevet. Det ændrer bare ikke ved, at Q10 ER et mirakelmiddel).

    Så kommer spørgsmålet om den antidepressive medicin. Jeg kan jo ikke her i et debatforum afgøre, om du stadig har en depression. Men hvis jeg var dig, ville jeg ikke blive ved med at tage samme præparat og samme dosis antidepressiv medicin, hvis medicinen ikke hjælper dig.

    Personligt har jeg været ude for, at antidepressiv medicin, der kun virker på ét signalstof i hjernen, dvs. de såkaldte SSRI’er, så som Cipramil og Zoloft, der kun øger mængden af signalstoffet serotonin, faktisk gør mig dårligere.

    Der kan også være tale om, at du får en forkert dosis, enten for lidt eller for meget. På engelsksprogede internetsider (som jeg desværre ikke kan finde tilbage til nu), har jeg læst at virkningen af en for stor dosis antidepressiv medicin ofte ikke er til at skelne fra de symptomer, som medicinen skulle kurere!

    Så der er virkelig mange faldgruber, som en læge ikke altid er opmærksom på.

    For mit vedkommende er det vigtigt, at den antidepressive medicin øger virkningen af hele to signalstoffer, dvs. også signalstoffet noradrenalin (som jo er lidt i familie med adrenalin, der populært sagt sætter fut i folk). Måske har du også behov for at få øget virkningen af noradrenalin.

    Under alle omstændigheder, ville jeg, hvis jeg var dig, over for lægen insistere på, at der skal ske ændringer i medicineringen. Når en bestemt medicin på en bestemt dosis ikke fungerer, ja så er det vigtigt at ændre noget – ikke bare vente og se tiden an. Enten skal dosis ændres, eller du skal skifte præparat. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke bare blive ved med at tage det samme middel, når det nu ikke virker.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.