Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Karpaltunnel syndromet

Redigeret 7 juli, 2014, 01:28 i Håndskader og musearm
Hej..

Jeg var i december ude for arbejdsulykke hvor min ene ankel blev knust og skinneben knækket ..så det blev til nogle måneder på krykker...arbejder på værft som smed igennem mange år..men har siden ulykken ikke kommet igang endnu fordi at jeg er blevet MEGET svag i min venstre arm/skulder..og kan end ikke engang løfte 3 kg over brysthøjde....jeg har været til div undersøgelser som så endte med en EMG ( nervebane ) undersøgelse hvor konklusionen på undersøgelsen lyder på det så berømte karpaltunnel syndromet ..i konklusionen skriver lægen " måske betinget af forkert belastning under krykkegang"....
Karpaltunnel syndromet ER godkendt som en arbejdsskade hos Arbejdsskadestyrelsen , men dansk metal Odense som kører sagen mener ikke at over 3 måneder på krykker vil kunne give sådan en skade og de mener ikke at det kan meldes som følgeskade da lægen har skrevet " MÅSKE betinget " ...og metal Odense mener ikke de i Arbejdsskadestyrelsen vil godtage at lægen har skrevet "MÅSKE"..
Nu er mit store spørgsmål om der er nogen der ved eller kender til nogen eller andre der har fået karpaltunnel syndromet som følge af stokkegang???

Og om der nogen steder findes eksempler på at stokkegang kan forsagde karpaltunnel syndromet...???eller sager der har været...???

Og ved nogen om jeg kan melde skulder/ karpaltunnel syndromet til min fritids ullykke forsikring ???

Hvad er det der har gjort mig så svag i min venstre skulder det forstår jeg ikke...og kan man forvente det bliver bedre med tiden...:-)???
:-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rickyp

    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med erstatningsspørgsmålet.

    Men der er noget, der undrer mig:

    Du skriver, at du er svag i venstre arm og skulder.

    Karpaltunnelsyndrom giver smerter og kramper i hånden og snurrende fingre. Karpaltunnelsyndrom skyldes en afklemning af en nerve i håndleddet.

    Men du har problemer i armen og i skulderen! Det tyder altså ikke på karpaltunnelsyndrom. Det tyder snarere på en afklemning af en nerve længere oppe i armen eller skulderen.

    Det er selvfølgelig noget underligt noget, at jeg sætter spørgsmålstegn ved en læges diagnose. Men når du vil søge erstatning, er det bedst, at der ikke kan sås tvivl om diagnosen!

    Du skriver, at du ikke forstår, hvad der har gjort dig så svag i venstre skulder. Hvis det er den melding, du selv giver, når erstatning kommer på tale, står du svagt. Set fra mit synspunkt kan langvarig brug af krykker sagtens være årsag til, at en nerve er blevet klemt på dens vej fra den forlængede rygmarv i nakken og ud i armen.

    Hvis jeg var dig, ville jeg læse noget om de forskellige typer af afklemninger. Jeg plejer at kunne finde et sted, hvor alle typer af afklemninger af nerver i håndled, albue og skulder er beskrevet på ét sted. Men det kan jeg ikke lige nu. Så derfor får du flere links:

    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... arisskade/

    http://www.sportnetdoc.dk/skulder/indeklemningssyndrom


    Personligt har jeg selv haft både karpaltunnelsyndrom og en nerveafklemning højere oppe i arm eller skulder. Lægerne foreslog operation for karpaltunnelsyndromet. Det er en enkel operation, der plejer at forløbe fint. Men jeg sagde alligevel nej tak, fordi jeg foretrak at skippe det fysisk belastende job og få problemet til at gå over ved aflastning, hvilket skete i løbet af et par måneder.

    Senere diagnosticerede min praktiserende læge en afklemning højere oppe (symptomer: snurrende fingre, ingen kraftnedsættelse). Lægen anbefalede fysioterapi, men jeg holdt op med at gå der efter et par gange, da jeg ikke syntes, at behandlingen hjalp. Jeg havde snurrende fornemmelser i fingrene i meget lang tid, men det er væk nu.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.