Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Start af p-piller

Redigeret 13 januar, 2014, 13:21 i Prævention
Jeg er en ung kvinde på 27, der netop er startet på p-piller for anden gang i mit liv. Sidste gang var for flere år siden.

Jeg tog den første pille mandag morgen, da jeg oplevede en smule blødning sent søndag aften og igen morgenen efter. Datoen passede med hvornår min menstruation burde begynde, så jeg antog, at den var startet. Nu har jeg så ikke blødt siden, men er fortsat med at tage p-pillerne planmæssigt. Jeg er dog lidt bekymret for, om jeg er startet for tidligt, da min menstruation nogle gange godt kan være lidt længe om, at komme rigtig i gang.

Hvad gør jeg hvis min menstruation kommer her en af dagene? Skal p-pille perioden forlænges? Eller skal jeg bare fortsætte med at tage alle 21, så holde pause og starte på næste pakke sådan som jeg oprindeligt havde tænkt mig? Og vil jeg være beskyttet mod graviditet selvom min menstruation tilsyneladende enten er forsinket eller udebliver helt?

På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    er det ikke et spørgsmål for lægen ---så du kan få det sat ordentlig i system
  • Indstillinger
    P-piller - p-midler betragtes desværre, som en så ligegyldig og almindelig medicin til kvinder, hvorfor det øjensynligt hverken falder læge eller apotek ind at give en ordentlig rådgivning.

    Og - med alle de mere eller mindre enslydende spørgsmål, der kommer her på siderne om netop det emne, så tyder meget på, at heller ikke medicinalvarefirmaerne gider skrive ordentligt og brugbare informationer på indlægssedlen - og åbenbart med Lægemiddelstyrelsens godkendelse.

    Underligt nok - for selv om det hele tiden påstås, så er denne medicin heller ikke helt så ligegyldig og uskyldig, som der beklageligvis plæderes for. Der er et hav af bivirkninger, som bare ties ihjel.

    Det ER faktisk lidt forskelligt, hvad du skal gøre - afhængigt af hvilket mærke piller, du får, så jeg foreslår, du beder apoteket give dig den rette information, der passer til lige netop dig.
Log in eller Registrér for at kommentere.