Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Menstruation og p-piller hjæælp!

Redigeret 15 oktober, 2013, 10:00 i PMS og menstruation
Hej allesammen.

Jeg har ikke haft min menstruation i nu 2 måneder, og det er uden chance for at være gravid, er 15 år og stadig jomfru.
Min menstruation har været regelmæssig på et tidspunkt men er det ikke længere.
Tror det er stress der gør det, har stress og det har været ret slemt her på det seneste.

Min mor og jeg har snakket en del om at begynde på p-piller, ikke fordi jeg har planer om sex eller noget, men 1 for at få den regelmæssig 2 for at mindske smerterne.

Så er mit spørgsmål bare må man gerne begynde på den før man har fået sin menstruation? Hvis ja hvilket mærke er det så? For den kommer jo ikke rigtigt! Skal til lægen også sammen med min mor, men vil helst have noget baggrundsviden, så føler jeg mig altid mere tryk!
På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er ved lægen, du burde få den bedste information, og ja, jeg skriver burde, for læger har det desværre med bare at udskrive p-piller i stedet for at få undersøgt, hvad der er galt.

    Du er meget ung, og da du ikke er seksuelt aktiv, så synes jeg faktisk, det er en ret dårlig ide, at du får sløret eventuelle symptomer med p-piller. Det kan give bagslag den dag, du eventuelt gerne vil have et barn, og man så først der skal til at finde ud af det, hvis der er noget, som ikke er, hvad det skal være.

    Det er ikke sundt at være stresset, så det er da helt klart der, man skal sætte ind, og så bør du - og din mor - da få undersøgt, om der er en fysisk årsag til, at din menstruation udebliver.

    Så jeg foreslår, at du dels får noget hjælp/støtte til at komme den stress til livs - for den kan føre til flere og alvorligere tilstande hos dig, og dels bliver henvist til en gynækolog og netop insisterer på at få undersøgt ÅRSAGEN til den udeblivende menstruation i stedet for at du bare bliver sendt ud af døren i løbet at et øjeblik med en recept på p-piller.

    Det er ganske enkelt en uskik at bare sløre sådanne ting med p-piller, som jo altså er hormoner og ikke helt så ligegyldige for kroppen, som man desværre gerne vil gøre dem til.

    Eventuelle menstruationssmerter kan man komme ret så meget til livs ved at lære nogle gode afspændingsøvelser - måske ved en fysioterapeut, der har lært noget om den slags.

    HVIS du absolut skal have p-piller, så er det lægen, der kan fortælle dig, hvordan og hvorledes i lige præcis din situation.
Log in eller Registrér for at kommentere.