Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kobinationsbehandlig med thycapzol og euthyrox

Redigeret 1 oktober, 2013, 05:28 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej alle

Jeg fik konstateret graves i 2010 og kom i behandlig med thycapzol 5 mg dagligt, hvilket normaliserede mine tal i løbet af få uger. Derefter var jeg i veligeholdelsesbehandling med 2,5 mg i over et år. Jeg begyndte at "glemme" at tage min medicin, hvilket førte til at jeg i februar havde forhøjede tal igen. TSH <0.01, T3 3,6, T4 148. Jeg gik igen igang med thycapzol 10 mg dagligt. Efter 4 uger var tallene TSH <0,01, T3 1,9, T4 99. Jeg gik ned på 5 mg om dagen og efter 4 uger var tallene TSH 0,64, T3 1,0 T4 51. For to uger siden begyndte jeg så med 50 ? euthyrox samtidigt med at jeg fortsatte på 5 mg thycapzol. Jeg har det rigtigt dårligt og jeg tager en smule på trods at jeg er på kur uden kulhydrater (south beach) som jeg normalt taber 2 kg om ugen når jeg er på.

Andre der har prøvet noget lignende og har haft god erfaring med kombinationsbehandling? Andre der har oplevet at have lav TSH og lave T3+T4 tal? Hvor længe tager det med euthyroxén at virke? Jeg skal have taget bp på tirsdag, men jeg tror stadig at mine tal er alt for lave. Håber der er nogen der kan hjælpe.

God gad til alle.

Hilsen Alice

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg er blevet behandlet med Thycapzol/Eltroxin i 13år. De første år med god effekt men senere kom der problemer med strees/svedture/hjertebanken/uro/sitren/koncentrationsbesvær,stive spændte muskler osv. Jeg havde det meget dårlig. Min egen læge "styrrede" min medicin og dermed blev jeg langsomt øget i dosis. Når stofskiftet var lidt lavt fik jeg mere Eltroxin istedet for at reducere Thycapzol og omvendt.
    På et tidspunkt havde jeg det så skidt at jeg forlangte en henvisning til Thomas Brix på OUH. I samråd med ham blev jeg langsomt trappet ud af medicinen og får idag kun 1/2 Thycapzol hver anden dag. Det styrer stofskiftet fint. Altså blev Eltroxin fjernet og jeg blev reduceret fra over 30 piller om ugen til 2. Jeg har fået det bedre, men er stadig følsom overfor stress.
    KH LH
  • Indstillinger
    Hej LH
    Mange tak for svaret! Jeg har været i gang med kombi i 6 mdr nu og jeg synes stadig ikke at det går så godt. Mit t3(1,3) vil slet ikke komme op, men min t4 er høj(115) og TSH lav(1,4). Derfor overvejer jeg om jeg måske bare skal stoppe helt med medicinen i et stykke tid og så begynde på thycapzol igen når og hvis stofskiftet bliver for højt igen. Jeg har mange symptomer selvom mine tal er "normale". Høj puls, ondt i muskler og led, hukommelsesproblemer, så jeg er begyndt at overveje om jeg skal forsøge noget andet. Min endo synes at jeg skal fortsætte med begge slagts medicin, men han vil gerne støtte mig i en beslutning om at stoppe med alt medicin i en periode. Det er selvfølgeligt rart at have en forstående læge, men jeg bryder mig ikke om at tage sådan en beslutning selv, da jeg jo ikke er ekspert indenfor området.
    Hvor lang tid tog det dig at trappe ud af medicinen og hvordan gjorde du det? Skar du lidt ned på begge på én gang over en periode eller gjorde du noget andet.
    Hilsen
    Alice
  • Indstillinger
    Hej Alice.
    Syns det lyder fornuftig at du overvejer at stoppe med begge slags medicin. Jeg blev efter eget valg udtrappet meget langsomt fordi jeg havde fået medicinen i 13år og var vild bange for hvordan min krop ville reagere. Lægen på OUH fulgte mig med nye blodprøver hver gang dosis blev reduceret.
    Jeg tror dine tal vil ændre sig positivt fordi din skjoldbruskkirtel selv skal producere hormonerne igen. Måske tager det lidt tid, men det er da værd at prøve :o)
    Jeg har helt sikkert fået det meget bedre :o)
    Skriv endelig hvis der er mere du vil vide. Du må også få min mailadr hvis du har lyst :o)
    Kh LH
Log in eller Registrér for at kommentere.