Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Springhofte - smerte i hofter

Redigeret 7 april, 2013, 04:38 i Åben debat om smerter
Jeg har gennem 3½ år lidt af smerter i mine hofter. Jeg vil her giver lidt af mine erfaringer videre. Jeg er IKKE uddannet indenfor området, og alle mine kommentarer, råd og erfaringer er derfor bare egen oplevelser.

Jeg har nok altid haft bøvl med for korte ledbånd i benene, men som barn blev der bare symtombehandlet - sko med højere hæle o.s.v. Som barn blev det ofte kaldt vokseværk. Men som voksen blev jeg pludselig alvorlig ramt.

Når jeg lavede vrid i kroppen eller når jeg vendte mig i sengen, kunne mine hofter give et "knæk". En følelse som kunne give varme, eller bare en pludselig smerte. "Knækket" kunne faktisk være så højt at det kunne høres.

Efter et sådan "knæk" kunne jeg have ondt i flere dag. En murende smerte - som jeg for kvinder kan beskrive som - flyt dine værste menustrations smerter ud i dine hofter.

Smerterne blev værre og værre - specielt om natten. Og tilsidst havde jeg svært ved at rejse mig fra stolen om aftenen og med at gå ned ad trapper.

Efter en undersøgelse fik jeg dianostiseret ydre springhofte. Det betyder at det senebånd der går over hoften - vist helt ned til skinnebenet - er for kort. Så når jeg bevæger mig "hopper" senebåndet over lårbensfremspringningen istedet for at give sig - og det skaber irritation og i mit tilfælde betændelse i den slimsæk der sidder der. Jeg kunne også have ondt på siden af knæet og tiltider ved skinnebenet.

Behandlingen er - at undgå de bevægelser der giver "spring" og at lave øvelser der strækker senebåndet.

Og her nogen af mine gode råd om hvad du skal undgå:
1. Undgå støvsugning - der er masser af løft med en hånd i mærkelige stillinger, vrid m.m. Få familien til det.