Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Springhofte - smerte i hofter

Redigeret 7 april, 2013, 04:38 i Åben debat om smerter
Jeg har gennem 3½ år lidt af smerter i mine hofter. Jeg vil her giver lidt af mine erfaringer videre. Jeg er IKKE uddannet indenfor området, og alle mine kommentarer, råd og erfaringer er derfor bare egen oplevelser.

Jeg har nok altid haft bøvl med for korte ledbånd i benene, men som barn blev der bare symtombehandlet - sko med højere hæle o.s.v. Som barn blev det ofte kaldt vokseværk. Men som voksen blev jeg pludselig alvorlig ramt.

Når jeg lavede vrid i kroppen eller når jeg vendte mig i sengen, kunne mine hofter give et "knæk". En følelse som kunne give varme, eller bare en pludselig smerte. "Knækket" kunne faktisk være så højt at det kunne høres.

Efter et sådan "knæk" kunne jeg have ondt i flere dag. En murende smerte - som jeg for kvinder kan beskrive som - flyt dine værste menustrations smerter ud i dine hofter.

Smerterne blev værre og værre - specielt om natten. Og tilsidst havde jeg svært ved at rejse mig fra stolen om aftenen og med at gå ned ad trapper.

Efter en undersøgelse fik jeg dianostiseret ydre springhofte. Det betyder at det senebånd der går over hoften - vist helt ned til skinnebenet - er for kort. Så når jeg bevæger mig "hopper" senebåndet over lårbensfremspringningen istedet for at give sig - og det skaber irritation og i mit tilfælde betændelse i den slimsæk der sidder der. Jeg kunne også have ondt på siden af knæet og tiltider ved skinnebenet.

Behandlingen er - at undgå de bevægelser der giver "spring" og at lave øvelser der strækker senebåndet.

Og her nogen af mine gode råd om hvad du skal undgå:
1. Undgå støvsugning - der er masser af løft med en hånd i mærkelige stillinger, vrid m.m. Få familien til det.
2. Undgå at handle mange tunge ting. Få familien til at hente deres 1½l. colaer, 3 l. mælk, vaskemiddel o.s.v. At løfte fyldte indkøbsposer fra en indkøbsvogn til bagaerummet i bilen - giver stor risiko for en "knæk".
3. Lad andre skrifte dine lagner - her igen sikre bevægelser for nye "knæk".
4. Tag ikke vasketøjet direkte fra vaskemaskine til tørretumbler selv om de står lige ved siden af hinanden - smid tøjet ned i en kurv under vaskemaskinen - træk kurven hent til tørretumbler - og flyt tøjet op igen.

Altså - pas på skæve vrid og bevægelser. Hold benene samlet når du laver noget, og bevæg der op og ned i lige bevægelser.

Når du går i seng - saml benene og sæt dig på senge kanten - lig dig ned på siden og få benen til samle at følge med. Og samme vej når du skal op igen. Sørg for en god højde på sengen. En madras på gulvet er ikke godt. Og når du vender dig i sengen - igen samle benene og vender dig så. Det er bare en vane du skal ind i - pludselig komme det af sig selv.

Laver du en bevægelse der giver et "knæk" - og du føler varme - find straks noget koldt - en pose ærter er godt - pak den ind og køl området ned.

Og så lavede jeg øvelser - der skulle strække senebåndet. Men her skulle jeg skrækkeligt meget igennem før det hjalp. En henvisning til en fysoterapeut - der gav mig masser af øvelser - der bare gav MEGET stærke smerter gennem 3-4 måneder - viste sig at være den HELT forkert behandlig. Øvelserne tog slet ikke hensyn til at senerne var for kort og at gentagende "knæk" - bare gjorde det hele værre. Så meget værre at jeg måtte på smertestillende i 3 mdr.

De rigtige øvelser for mig - fandt jeg på Gigtforeningens hjemmeside. De har specielle øvelser for hofte og ben og jeg tror de har været medvirkende årsag til at jeg i dag efter 3½-4 år med problemer er smerte og "knæk" fri.
Øvelserne er forresten rigtig gode i varmtvandsbassin eller i badekaret med dejlig varmt vand omkring en.

Gå turer med hunden - også selv om du ingen hund har. Dejlig afslappen gå-turer uden nogen former for belastning - ikke sten, mudder o.s.v der kan give vrid - men godt fodtøj - lave hæle - og lige strækninger, det er godt.

I dag husker jeg stadig - at lave "lige" bevægelser. Men min hverdag er nu normal og uden smerter. Dog er der ting jeg ikke gør endnu. Støvsugning, købmanden kommer hver 14. dag med alle de tunge ting og vanen med samlede ben ind og ud af sengen - hænger ved.

Så tilbuddet om binyerbark indsprøjtninger - som jeg sagde nej til - blev ikke aktuelt. Men det har været hårdt og det har taget lang tid at blive smerte fri. Hvis jeg havde vist noget mere om det fra starten af - var det nok aldrig blevet så slemt.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Helene1

    Jeg har også mistanke om at jeg har en springhofte, og jeg har mange smerter. Jeg har også prøvet forskellige fysioterapeuter, og er noget forvirret omkring hvilke øvelser der er gode, og hvilke der forværre. Jeg har også været inde på gigtforeningens hjemmeside og kigge. Jeg vil høre om jeg må kontakte dig, og høre mere om din genoptræning?

    Mange Hilsner
    Kristine
Log in eller Registrér for at kommentere.