Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Endetarmskræft

Redigeret 5 marts, 2013, 09:34 i Kræft i underlivet
Jeg blev opereret for endetarmskræft i Oktober 12 og fik en midlertidig iliestomi som er blevet lagt tilbage igen her i Januar i år, men jeg bliver ved med at have afføringsproblemer , kan kun delvis holde på det og skal have toilet i nærheden for når tragen melder sig er det nu og ikke om 2 min. samt det er hver halve og hele time der er afgang, det giver godt nok nogle trælse arbejdesdage.. Jeg ved godt det er et lille problem i forhold til det at så er erklæret rask, men alligevel !!! altid at skulle have små bleer og vaskeservietter med sig.. Er der nogle som har erfaring med dtte problem ???

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg har haft en ileostomi nu i 20 år ---og jeg har et godt liv --og er meget glad for den ---
    jeg havde haft en colitis ulserose i ca 40 år ---så min tyktarm var totalt ødelagt

    med det resultat ---at min begrænsning var meget kort ---for jeg skulle på toilettet ----oftere og oftere og var mange gange uheldig ---
    så jeg kan kun anbefale dig at du får en varig stomi ---for jeg tror aldrig din lukke muskel bliver god igen ----

    jeg fortryder at jeg ikke gjorde det for flere år siden ----men jeg havde svært ved at bestemme mig ---for det --jeg var blevet anbefalet det mange gange

    men så var jeg til en undersøgelse --hvor de pustede luft in i tyktarmen ---og så gik der hul på den ---fordi den var dårlig --efter alle disse år

    så jeg blev acut oppereret ---de fjernede hele tyk tarmen --og lagde en stomi

    og med det fik jeg et helt andet liv
    jeg har været på lange rundrejser i Afrika
    Kina
    Thailand ----osv ---osv --og jeg nød det
    for jeg kunne selv bestemme når jeg skulle --- tømme min pose ---for det skulle ikke være nu og her ---

    jeg kunne afpasse det efter hvor vi holdt pauser ---og ja sådan er du også på arbejde --og når vi er i byen ---

    så hvis du vil være god ved dig selv ---så tænk over det ---men ikke for længe
  • Indstillinger
    Tak for alle indlægene, jo lige nu savner jeg min stomi den levede jeg også fint med i 3½ måned jeg havde den. Men jeg har bevaret min lukkemuskel så det var derfor jeg blev anbefalet at få stomien lagt om, men jeg har bare ike fået oplysning om at det kunne blive sådan et problem, efter som jeg forstod det ville jeg være "normal" kort tid efter, Men lige nu kunne jeg ønske om der var nogen som kunne hjælpe med hvad kort tid er 4 uger eller længere eller venter jeg bare forgæves ?? men bliver det aldrig bedre kunne jeg overveje stomi igen, så kan jeg dog selv bestemme
Log in eller Registrér for at kommentere.