Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skiftende øjenfarve

Redigeret 27 februar, 2013, 04:07 i Åben debat om øjne
Jeg har som lille altid haft lyseblå øjne, men her i tiden skifter de farve, og lige i tiden er de heller ikke helt samme farve. Det ene er grøn/blå/grå og den anden er lyseblå. Jeg vil gerne høre om det kan være fordi jeg er i puberteten (er 13), og om det ændre sig? Har nemlig fået afvide at det er fordi de er ved at blive deres endelige farve. Jeg fandt desuden ud af forleden at jeg har for lavt stofskifte, så jeg ville lige høre om der kan være en sammenhæng mellem de to ting?


En anden ting er at at det ligner at mit ene øje sidder højere oppe end det andet, men tror bare at det skyldes at jeg ser mere træt ud på det ene øje. Man kan ihvertfald se mere af det ene øje, end det andet. Jeg ved ikke om det er fordi jeg har tabt mig en del i ansigtet, eller om det er fordi at mit ansigt 'udvikler' sig i puberteten?
Vil sætte stor pris på et svar, på forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Philip


    Du må love mig at vise dit indlæg og mit svar til dine forældre, for du skal ikke gå alene med spørgsmål om dit helbred.

    Det er ikke normalt at øjenfarven sådan ændrer sig, om det skyldes dine hormoner eller stofskifte ved jeg ikke. Men det vil en øjenlæge vide og jeg synes at dine forældre skal få dig til sådan en for en sikkerheds skyld.

    Jeg vil tro, at grunden til at man kan se mere af dit ene øje end dit andet, som du beskriver det, er at du har et såkaldt dovent øje. Så hænger det ene øjenlåg lidt længere nede end ved det andet. Det kan komme af at styrken på det øje er dårligere end paå det andet. Nogle siger at det ikke går væk i din alder, men jeg havde selv et dovent øje helt op til jeg var i 20'erne, da jeg fik briller gik det lige så stille væk igen fordi øjet blev brugt mere.

    Hvis du har forskellig styrke på dine øjne så kan det også give hovedpine og besvær ved at læse, fordi det er sværere at fokusere på teksten. Så det er altså meget vigtigt at få gjort noget ved.

    Du må meget gerne skrive herind igen når du er blevet set af en øjenlæge :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.