Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min far har fået Diabetes.. Hjælp mig.

Redigeret 9 februar, 2013, 06:34 i Åben debat om diabetes
Kære alle sammen.

Info om min far:

Alder - 63
Vægt - 90-100
Højde - ca 190 cm.

Det her er måske et lidt atypisk spørgsmål, da det ikke er tilegnet mig selv, men min nyligt diabetes 2-diagnoserede far.

Jeg søger svar og vejledning her, da det ikke er noget jeg åbent kan snakke med min far om.
Det kom lidt bag på familien da det blev diagnoseret, da min far altid har været i en rimelig form, og hver dag har arbejdet sig som selvstændig murer, og via det har fået sin "daglige motion."

Han har dog de sidste 20 år altid haft en lille bulet mave, som de fleste mænd i den alder har, uden at det dog er ekstremt på nogen måde overhovedet. Nu får han så piller mod sin sukkersyge, og har fået ændret kostplan.

Men det der trykker mig, er at han virker skræmt for de følgesygdomme der er, såsom blindhed og forskellige hjertesygdomme. Jeg ved ikke hvordan jeg rigtigt skal håndtere det, men jeg vil gerne vide hvordan hans fremtid ser ud, og hvordan jeg kan hjælpe ham. Jeg ved det er svært for dig/jer her på siden at hjælpe mig, da min besked ikke er særlig detaljeret/beskrivende, men som sagt er det svært for mig at snakke med min far om hvad jeg kan gøre. - Og hvordan tror i hans fremtid vil se ud? - Som sagt forstår jeg at det kan være svært at hjælpe mig, men jeg savner viden, og er træt af at jeg kun kan se hjælpeløst til.

Venlig Hilsen, mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du kan få rigtig meget information ved diabetesfonden der er mad , motion mm Diabetes 2 kan være arvlig , måske nogle i hans familie har haft det . langtfra alle bliver blinde.
  • Indstillinger
    Jeg kan da fortælle min bror har haft sukkersyge i nogle år nu. Han går naturligvis til kontrol med øjne o.s.v. , men ellers har han det godt med sin sukkersyge. Der er ikke noget galt overhovedet.
  • Indstillinger
    Din far er 63 år der skal virkelig mange år til at han bliver blind. Når han fik det så sent er der ikke noget at bekymre sig over. Min far fik også diabetes som 60 årige idag han er 73 år og er stadig frisk, hans øjne fejler intet.
  • Indstillinger
    Hej

    En af årsagerne til at mange udvikler diabetes 2 er mangel på Zink og D-vitamin. Når vi bliver ældre optager vi mindre Zink og kommer derfor let i underskud. Huden bliver desuden også dårligere til at danne D-vitamin jo ældre vi bliver. Så et tilskud af disse 2 essentielle stoffer vil med stor sandsynlighed have en gavnlig effekt.
  • Indstillinger
    Jeg har haft type-2 diabetes i mere end 15 år. Jeg er 65 i dag. Jeg fik min diabetes konstateret i et relativt tidligt stadie. Jeg startede ud med regulering af min sygdom ved at følge en diæt, men i løbet af få år måtte jeg have medicin til regulering af mit blodsukker. Da min medicin dosis var størst fik jeg fem Metforminpiller om dagen og en Hexagucon pille.

    I dag er jeg fri for at tage denne medicin, takket være motion, kostomlægning og en sydamerikansk plante - Stevia Rebaudiana, som indianerne i Paraguay i mange år har brugt som søde- og lægemiddel.

    Man kan gøre rigtig meget selv for at minimere risikoen for følgesygdomme. Hovedoverskrifterne er (1)undgå sukker, (2)undgå kulhydratholdige fødevarer, der får blodsukkeret til at stige hurtig, (3) sørg for tilstrækkelig motion og (4) oprethold en sund vægt. Det mener jeg er det vigtigste.

    Min diabetes historie, hvad man kan gøre for at minimere risici og hvad jeg selv har gjort, har jeg udgivet i bogform. Prøv at spørge efter en bog med titlen "Livsstilssundhed" på biblioteket eller hos boghandleren.

    Held og lykke med din far og - hvis jeg var din far - ville jeg sige: "Tusind tak for din omsorg".
Log in eller Registrér for at kommentere.