Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Brystkræft hos unge mænd?

Redigeret 12 oktober, 2012, 02:32 i Brystkræft
Jeg er en dreng/ung mand på 17, som har opdaget en knude i brystet. Jeg har læst mig til, at mænd også kan få brystkræft og er nu næsten i panik tilstand. Skal jeg søge læge, eller skal jeg lade som intet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal naturligvis kontakte din læge.

    Det er yderst sjældent, at så unge mennesker får brystkræft, men det kan da ske.

    Jeg tror nu, det er ganske harmløst, men det er hvad jeg tror - selvfølgelig skal du have en faglig vurdering - om ikke andet - så for at få ro i sjælen.

    Så - få bestilt en tid ved lægen.
  • Indstillinger
    Jeg har læst, hvis knuden er hård og ikke lader sig rokke, så kan den være farlig. Hvis man kan skubbe lidt til den, at den ikke "hænger fast, så skulle det ikke være noget særligt.
    Men det er vel altid bedst at lade lægen tage stilling til, hvad det er. Hvis ikke lægen ved det må der gives henvisning til en undersøgelse på sygehuset. Det har jeg prøvet og selv om knuden var fast betød den ikke noget. Den forsvandt, det var et blodkar, der var sprunget. Det anede jeg faktisk ikke kunne ske.
    Men mænd kan få brystkræft. Det fik min far og lægen gjorde intet før min far insisterede på, der blev gjort noget. Knuden generede ham en del.
  • Indstillinger
    Inden I får skræmt den stakkels unge mand helt fra vid og sans.

    Ja, mænd kan godt få bryst kræft men det er sjældent og ny forskning tyder på at de alle har en genetisk disposition -og selv med den er de væsentlig ældre end 17 år! Det gælder sågar også kvinder med de frygtede brystkræftgener BRCA1 og BRCA2, der giver en meget høj risiko for brystkræft hos kvinder i en ung alder, allerede i 20'erne, men næppe som 17-årige. Mændende med disse gener har også øget risiko men får det først senere. Antallet af årlige brystkræft-tilfælde hos mænd i DK ligger i omegnen af 4-5 personer om året!

    Oliver, du kan tage den HELT roligt. Persille er inde på at det kan være et sprængt blodkar, og det er et rigtigt godt bud. Selvfølgelig skal du tage til læge og få det kigget på, men lig nu ikke søvnløs over det. Din risiko for at få et meteor i hovedet er større end at du skulle have brystkræft som 17-årig mand.

    Du kan se på kvinderne i din familie. Er der flere der har haft brystkræft? Har de været under 55 år? I så fald kan I overveje at blive testet genetisk. Men husk at det i så fald er en sag for HELE familien, fordi det kan være svært at undgå at få oplysninger selv om personer der ikke ønsker at blive testet. Men det er en helt anden snak.
  • Indstillinger
    Åh, jeg mener da ikke vi skræmmer på nogen måde, men holder os til kendsgerningerne.
    Så let tror jeg alligevel ikke han/nogen lader sig skræmme.
  • Indstillinger
    Ja, jeg synes nu heller ikke, der blev skræmt fra vid og sans. Men - vi er nødt til at forholde os til, at den unge mand faktisk ER skræmt, og vi på et debatforum kan fra nu og til næste årtusindskifte berette om, hvor lidt sandsynligt det er - han er stadig nervøs og bange.

    Derfor foreslog jeg, at han hellere må gå til læge, så han netop kan få vished - og dermed ro i sjælen.
  • Indstillinger
    Jeg stoler nu ikke helt på den forskning om genetisk disponeret. Eller også viser det sig kun hos en enkel i familien.
    Ingen i min fars familie havde/har brystkræft. Ene og alene min far fik det.


    Der gik tre år før lægen ville være med til min far fik knuden fjernet. Stakkels ham, han fik den fjernet i lokalbedøvelse og gik straks fra sygehuset. Min mor gik op på sygehuset for at se til ham, men mødte ham på vej hjem, hvid som en kalket væg i ansigtet.

    Jeg forstår den dag i dag ikke man bare lod ham gå. Min far var fra den tid hvor kasketten blev strøget og et buk afleveret, når en læge gik forbi. Så når ingen sagde han skulle hvile, gik han.

    Kort tid efter kom der besked om, han skulle ind på rigshospitalet. Han var meget interessant, for det var kræft. Han blev brugt til undervisning, jo han sagde frivilligt ja til det.
    Så fik han stråler og det skulle han aldrig været gået med til.

    Men alle troede jo dengang på lægers ufejlbarlighed. Disse stråler beskadigede lungerne i den grad. Sikkert også hjertet, som ikke var for stærkt i forvejen. Han døde nogle få år senere efter mange lidelser/smerter i lungerne og hjertet.
    Det var kun godartet kræft blev der sagt. Noget har han da udrettet for andre. Min far var en slags prøvekanin uden at vide det. At det kostede ham livet føler jeg mig overbevist om.

    Dermed ikke være sagt at den unge mands knude er/skulle være kræft, den er sikkert helt uden betydning. Men vi kan ikke afgøre det her, det bedste er lige at lade lægen kigge på den og få ro i sjælen.
Log in eller Registrér for at kommentere.