Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

På p-piller i er år, men pludselig blødning midt i cyklus

Redigeret 5 juni, 2015, 05:05 i PMS og menstruation
Hej
Jeg har været på p-piller i et år, og har aldrig haft problemer før nu. I dag så jeg noget brunligt udflåd, men tænkte ikke mere over det. Ikke før senere da jeg havde sex med kæresten, for efter det begyndte jeg at bløde. Der var ingen smerte, bare pludseligt blod. Jeg er kun 2 uger inde i min blister pakke, og sådan som jeg har læst det skal jeg tage en 7 dages pause nu. Men er lidt forvirret, sådan noget er ikke sket for mig før, og måske er det noget andet?
Er gymnast og har i de sidste 6-7 dage været hårdt fysisk aktiv, ved ikke om det kan have fremprovokeret noget.

Tak på forhånd

Kommentarer

  • Indstillinger
    Som du forhåbentligt ved, så er p-piller hormoner, du tilfører din krop, og som forhindrer ægløsning.

    At du begynder at bløde midt i perioden er givet et forsøg fra din krop til at fortælle dig, at den ikke bryder sig om de hormoner, som den jo ret beset heller ikke har brug for.

    Da læger desværre ikke kan se nogen fejl ved p-piller, vil din læge sikkert bare give dig nogle endnu andre p-piller, der indeholder endnu flere hormoner og dit "problem" vil således blive sløret.

    Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så har din krop ikke særligt godt af det hormontilskud, men det er jo et valg, man foretager, når man vælger at bruge p-piller. Al medicin - også p-piller - er godt for noget, men altså mindre godt for noget andet. Selv om det modsatte desværre ofte påstås, så har også p-piller masser af bivirkninger.

    De fleste kvinder tåler dem da også udmærket og får ikke problemer, når de senere vil have barn, men husk lige - det er de fleste, ikke alle.

    At din krop reagerer negativt på det, bør du være opmærksom på.

    At du er fysisk aktiv, bør ikke betyde noget - men naturligvis, hvis du er voldsomt stresset, så påvirker det din krop.
  • Indstillinger
    Jeg har taget p-piller i 13 år uden problemer, men inden for de sidste 2 måneder har jeg oplever det samme, midt i pillepakken, er jeg efter sex begyndt at bløde, dette er sket 2 gange nu, og er kun gået henholdsvis en og to uger imellem blødningerne. Syntes det er meget generende, og undre mig også meget over det.
  • Indstillinger
    Hej piger :)Jeg oplever præcis det samme! Hvad blev enden af det? Hvad side lægen? Håber virkelig i svarer mig da keg meget gerne vil finde ud af hvad der er galt med mig!
  • Indstillinger
    Hej,

    Kan godt se det er lidt sent at svare, men prøver lige alligevel, selvom du nok har snakket med lægen :)

    En af grundene, den mest hyppigge, til at man bløder midt i en pakning (pletblødning) skyldes at østrogenindholdet ikke er højt nok til netop din krop.
    Østrogen er det hormon i ppillerne der tilbageholder blødningen, hvilket også er grunden til at kvinder der bruger de gammeldags minipiller lider mere eller mindre af konstant pletblødning.

    Så prøv eventuelt at snakke med din læge om ppillernes østrogenindhold. Dog er østrogen det stof der, hvis man har tendens til det, kan fremprovokere en blodprop i benen desværre.
    Det er også grunden til at læger SKAL tage blodtryksmålinger jævnligt når man er på ppiller.
  • Indstillinger
    Jeg har også oplevet blødning midt i en pakning af p-piller. Tilgengæld bløder jeg ikke under min pause. Jeg er i tvilv om jeg skal blive ved med at tage pillerne, hvis jeg bløder mens jeg tager dem. Indtil videre har jeg taget dem, selvom jeg bløder. Men jeg er slet ikke sikker på om det er helt forkert af mig. Så midt spørggmål er: Skal jeg blive ved med at tage pillerne hvis jeg bløder midt i en pakke? eller skal jeg tage alle 21 piller, før jeg holder pause?
Log in eller Registrér for at kommentere.