Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Åndenød - hænger det sammen med lav kalium?

cedeho63cedeho63
Redigeret 29 august, 2014, 02:40 i Sjældne sygdomme
Mit kaliumtal er for lavt (er målt til 2.8) og jeg er sammen med lægen i gang med at få det tilbage til normal. Dvs. blodprøver og flere og flere kaleorid tabletter.

Jeg får også vanddrivende som er kaliumbesparende. Indtil videre ved jeg ikke hvorfor min krop danner så meget væske, kun at jeg er nød til at tage de vanddrivende ellers hober det sig op i kroppen.

Symptomerne på lav kalium har jeg med træthed, tørst og ømme muskler/ben. Men jeg har også åndenød og bliver let forpustet, f.eks. bare ved at støvsuge eller gå op af et par trapper.

Er der nogen der med lavt kalium også har haft åndenød?
Tankerne ledes måske hen på mit hjerte, men jeg har ikke smerter i brystet, eller høj puls.

Kommentarer

  • Indstillinger
    JA, det kan jeg love dig for. Hjertet hamrende og luft hev jeg efter. Det kan påvirke hjertet. Jeg blev akut indlagt og først troede de vist, jeg hyper ventilerede, men det var ilt, jeg manglede. Heldigvis opdagede de det, og så jeg fik ilt. Hjertet blev også overvåget.

    Mit kalium tal var på 2,5, da jeg blev indlagt. Jeg var også dehydreret, fordi jeg kastede alting op. Det var temmelig alvorligt til sidst.
  • Indstillinger
    Hej Persille1

    Jeg er så bange for at være en hypokonder.
    Du skriver at dit hjerte hamrede og du hev efter vejret. Så slemt er det ikke ved mig, jeg føler i hver tilfælde ikke at hjertet hamrer, men jeg har behov for at trække vejret dybt en gang imellem for at få fornemmelse af nok luft i lungerne.