Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Stress! Har virkelig brug for hjælp!

Redigeret 12 september, 2012, 04:33 i Stress

Kommentarer

  • Indstillinger
    du skal tage imod psykolog hjælp ---gå lange ture i den friske luft ---ud i lyset --og når der er sol ---få det ind i øjnenen
    slap af i en stol til blid musik ---så du kan slappe af --fra de tanker der kører rundt i dit hoved
    drik godt med væske ---spis sundt


    tag nogle stærke vitamin piller ---hvor der er alt i ---begynd at gå til afslapning ---og meditation ---som er virkelig godt
  • Indstillinger
    Som jeg læser dit oplæg, så er du selv din egen største ”fjende”.

    Du er nyuddannet, du fik en kæmpe chance med dit drømmejob; du knokler helt vanvittigt for at leve op til kravene – og mon ikke det er dig selv, der stiller de største krav til dig selv?

    Det er vigtigt for dig at stå som hende, der har styr på det hele. Helt ærligt – hvorfor? Din arbejdsplads ved godt, at du er nyuddannet, det er slet ikke urimeligt, at du er usikker og har brug for hjælp og støtte.

    Du spørger, hvordan du skal få det bedre i løbet af week-enden?

    Ja, det er lidt af en mundfuld, men jeg synes helt klart, du i week-enden skal tænke lidt over, hvad du skal sige til din chef mandag morgen, for der bør du straks gå ind. Du skal fortælle, at du er ved at bryde helt sammen under presset, at du jo så gerne netop vil stå, som den, der har styr på det hele, men at du har erkendt, at det kan du altså ikke – du har indset, at du som nyuddannet altså stadig har meget at lære, og en af de ting du netop har indset er, at du skal lære at kunne sige fra og bede om hjælp.

    Fortæl, at din verden efterhånden er brudt sammen, at du frygtelig gerne stadig vil det job, at du er glad for at være der, men presset er for voldsomt.

    Hvis det ellers er en ordenlig arbejdsplads – og det er de fleste altså, så vil man straks iværksætte støtte og hjælp til dig. Jeg har på fornemmelsen, at man er glad for dig, og derfor vil man også gerne beholde dig og hjælpe dig til, at du vil få det godt på din arbejdsplads.

    Læg kortene på bordet – erkend at heller ikke du er et supermenneske (dem er der faktisk ikke mange af- hvis overhovedet nogen - så derfor er det heller ikke et nederlag for dig.)

    Muligvis din arbejdsplads har en forsikring, der kan betale for noget psykologhjælp – spørg om det, for selvfølgelig har du nu også brug for noget professionel hjælp til at kunne takle, at det altså er helt rimeligt at heller ikke du kan klare det hele med overskud.

    Prøv en gang at tænke over det her – er det i grunden ikke en lettelse for dig, at du også over for din arbejdsplads, bør kaste håndklædet i ringen? At også de får at vide, at det er det, du fejler?

    Håber du kan bruge mit input – for jeg tror ikke, du har andre valg, hvis du vil hel ud på den anden side.
  • Indstillinger
    Er da spændt på, om du kunne bruge rådet - og også gjorde det?

    Hvad var reaktionen fra din arbejdsplads?

    Og - har du fået det bedre - bare ved at få talt om det?
  • Indstillinger
    Hej igen
    Tusind tak for svarene.
    Jeg har desværre ikke fået sagt noget.
    Der er sket nogle ændringer på min arbejdsplads, så kunderne vælter ind med en masse spørgsmål. Vi har derfor rigtig travlt.
    Jeg har heldigvis snart ferie, så håber det kan hjælpe mig.

    Jeg har kontaktet en psykolog. Håber hun kan hjælpe mig! Jeg har endelig indset at jeg ikke kan komme igennem det her uden professionel hjælp.

    Jeg har rigtig svært ved at kaste håndklædet i ringen! Men jeg har besluttet mig for at tage en dag af gangen.
  • Indstillinger
    Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

    Det tror jeg desværre, du får rigtig megen brug for.
  • Indstillinger
    Hvis det er stress, og det lyder det lidt til at det er, så vil jeg kraftigt anbefale motion. Motion hjælper med at brænde stresshormoner af.

    Ellers kan jeg kun anbefale dig at spille med åbne kort; overfor dig selv, din arbejdsgiver, din familie og din psykolog.

    Jeg har selv været nede og ligge med stress pga. skole, arbejde og livet i det hele taget, og er nu så småt ved at komme mig igen. Noget der har hjulpet mig meget er at snakke med folk om det. Man kan blive virkeligt overrasket over hvor forstående folk kan være. Min chef fortalte mig, at han selv havde haft en tur med stress da han var studerende, så han kender godt min situation. Han tilbød mig derefter en skåneordning.

    Hvis din chef har lidt fornuft i hovedet, så vil han også være villig til at hjælpe dig igennem en hård periode. Hvis ikke, så kan du jo spørger dig selv om det virkeligt er en arbejdsplads du har lyst til at være på.
  • Indstillinger
    Hvis du ikke taler med din chef og din familie om dine symptomer og problemer, så er det helt sikkert at du mister dit job helt, for så bliver det hele kun værre og i værste fald bliver det så slemt at du ikke kommer til at arbejde igen... Jeg er sygemeldt med stress og min chef har virkelig taget hånd om mig, og jeg er blevet hørt og vi er ved at lægge en plan for hvad jeg skal lave og hvad jeg må lave, hvis jeg har lyst... Jeg har de smme symptomer som dig og de er ikke væk efter 2 ugers sygemelding, det tager tid også selvom man får hjælp... og får man ikke hjællp og hul på problemet, så bliver du bare mere syg... du er 22 år og sikkert super dygtig, men det behøver ikke betyde at de skal slide dig op... sig fra og fortæl din chef at du er glad for hans tillid, men at du ikke føler dig 100% rustet til så store opgaver endnu, pga manglende erfaring.... Du har så mange år foran dig, lad nu være med at brænde dig selv ud allerede fra start... det er intet job værd... Håber at dit liv er mere værd end dit job... Pøj pøj med det...
  • Indstillinger
    Har selv smidt åndklædet i ringen for 3 uger siden...
    Hvis du ikke tager dine symptomer seriøst, vil det få alvorlige konsekvenser for dig, værre end at du mister dit job!
    Og tro mig - det bliver kun værre!

    Et godt råd til en slags førstehjælp hvis man er meget stresset:

    Skriv ALLE dine tanker ned på et (100) stk papir.... ALT!
    Så får du tømt hjernen- gør det hver dag eller flere gange om dagen - det hjælper, midlertidigt.

    Held & lykke

    Den sygemeldte
Log in eller Registrér for at kommentere.