Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodtryk, kolesteroltal og alt det der

Redigeret 29 februar, 2012, 09:04 i Blod og blodsygdomme
Var til kontrol og det skal jeg fordi mit blodtryk og kolesteroltal er/var alt for højt, så jeg bliver holdt lidt i ørerne.
Jeg havde bestilt tid hos lægen, men kom i stedet ind til sygeplejersken. Fint nok fordi det var kun blodtrykket der skulle måles. Ved sidste blodprøve var mit kolesteroltal steges til det mindre pæne og vi fik en snak om det. Huns spurgte om der var sket ændringer i min livsstil og det var der ikke. Jeg spurgte hende om jeg skulle bekymre mig. Det skulle jeg ikke, der skal bare holdes øje med det.
Det er sådan at der er faktorer, der skal være tilstede. Højt blodtryk (mit er velbehandlet og derfor normalt), fed og dårlig kost (ikke her hos mig), manglende motion (heller ikke her), overvægtig (nej det er jeg ikke), ryger (jeg ryger ikke, heller ikke passivt). Jo flere af disse faktorer, jo højere risiko for hjertekarsygdomme.
Men hvis kolesteroltallet blev ved med stige, kunne det være at den behandling, jeg får, ikke virker og jeg skal have et andet middel.
Jeg gik derfra klogere og fortrøstningfuld med en god forklaring og lægen havde så tid til at tage det barn med dårlige ører, der havde græd hele natten.
Og så glemte jeg at får fornyet recepten fordi vi kom til at tale om mine nye frakke.
Det var ikke et egentligt debatindlæg, jeg havde bare på hjerte, at jeg blev behandlet godt og fik god service for mine skattekroner.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Calypso

    Du skriver, at du var tilfreds med den behandling, du fik hos sygeplejersken, og at du gik derfra klogere, end da du kom.

    Men hvis det ikke kan være de såkaldte KRAM-faktorer (kost, rygning, alkohol og motion), der er skyld i dine helbredsproblemer, hvad er det så? Som læser af dit indlæg kan jeg ikke umiddelbart afkode, hvad der gjorde dig klogere ;o)

    Jeg mener dog at kunne huske fra dine tidligere indlæg, at du mener, at du har en arvelig, altså genetisk betinget tilbøjelighed til at få højt blodtryk, på trods af din meget sunde livsstil. Og jeg ved, at der er nogle mennesker, der har en arvelig betinget tendens til at få højt kolesteroltal.

    Jeg har jo også blodtryksproblemer og har desuden haft 4 anfald af atrieflimmer (alt for hurtig puls og overfladisk og dårlig hjertefunktion). Derudover er mit kolesterol i løbet af de seneste 8 år steget fra MEGET lavt til ret højt, selv om jeg hidtil har undgået, at lægen har foreslået medicinering med statiner.

    Der er ikke andre end mig i min familie, der har hjerte- og karproblemer. Så hvis du blev klogere, så vil jeg meget gerne have del i din klogskab.

    Personligt tror jeg, at det oprindelig var stress, der gjorde, at mit blodtryksproblem opstod. Men hvorfor bliver det ved? Jeg er ikke længere stresset.

    Og hvorfor stiger mit kolesteroltal? Dengang jeg var meget stresset, var mit kolesteroltal meget lavt. Så der må være andre faktorer, der har indflydelse på kolesteroltallet. Jeg ved, at den vanddrivende medicin, som jeg får, kan give stigende kolesteroltal. Så jeg frygter faktisk, at det er min blodtryksmedicin, der har givet mig forhøjet kolesterol. Men jeg kan jo ikke undvære blodtryksmedicinen.

    Så derfor er mit spørgsmål: Hvad var det, som sygeplejersken sagde, som gjorde dig klogere?

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Jeg har haft held med at nedbringe mit kolesteroltal ved hjælp af følgende henvisning:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=14/

    Men når jeg ikke længere gider spise så mange auberginer og bønner – kun almindeligt sundt med mange grønsager, så stiger kolesteroltallet igen.
  • Indstillinger
    Mit kolesteroltal er også steget og jeg er heller ikke nær så stresset, som dengang jeg virkelig var syg af kopimedicin.
    Og nu har jeg skiftet læge, så er jeg ikke på forhånd rasende, når jeg bliver nødt til at henvende mig hos lægen.
    Jeg tror, jeg ved det naturligvis ikke, det er svingende. ( Måske bliver det også højere med alderen.) Den ene gang det blev målt var det ca 5, næste gang var det 4,5. Og nu, hvor jeg har det meget bedre 7,4.

    Man kan kun undre sig.
  • Indstillinger
    Det er jo nærmest komisk. D skriver, at han havde en forlod lægen meget klogere med følelsen af, at lægekonsultationen var enhver skattekrone hver. Men faktum er, at du kun får at vide, at du ikke skal bekymre sig, selvom du ikke får svar på, hvorfor kolesteroltallet er steget så meget til trods for, at du lever en sund livsstil. Lægen er en god sælger, må jeg da nok sige!

    Du bør læse om, at der er forskel på kolesterol. Et højt kolesteroltal er ifølge http://www.sundhedslex.dk/kolesteroltal.htm ikke nær så slemt, hvis der er tale om god kolesterol (HDL). Du bør tage tilbage til lægen og kræve en forklaring på, hvorfor du ikke skal bekymre dig, når dine kolesteroltal stiger!
  • Indstillinger
    OK fik aldrig forklaret, at når alle andre faktorer var ok - vægt, ikke rygning, kost og motion, blodtryk, så var kolesteroltallet kun en mindre betydningsfuld faktor for risikoen for blodprop og åreforsnævring. Tolerance over for den kolesterolsænkende medicin kunne være årsagen til at den var steget og der skulle holdes øje med denne stigning, fordi så skulle der måske en anden behandling til.
    Det slægter os på, selvom vi er nogenlunde slanke og energiske i vores familie - altså arveligt og jeg har læst, at det er svært at holde - selv med medicin - niveauet nede. Næste blodprøve vil vise det.
    Selv har jeg mistanke om lidt slendrian med kosten dagen inden prøven. Det var sommer og den grillede bornholmerhane (spiste dog ikke skindet) smagte bare for godt!
Log in eller Registrér for at kommentere.