Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Betændelse i underarmene?

Redigeret 24 marts, 2015, 04:39 i Håndskader og musearm
Jeg har i de seneste 2 år lidt af en underlig form for betændelse i mine arme. Området er ldit svært at beskrive, men viser sig for det meste i min underarm, på oversiden.

Det startede som sagt for 2 år siden, imens jeg lavede barbell bench pres. Derefter stoppede jeg for at få smerten til at gå væk, og det lykkedes, men da jeg startede igen, kom smerterne igen. Jeg dummede mig og gik igang for hurtigt igen og nu er det efterhånden et år siden jeg har været smertefri.

Det er ikke en konstant betændelse, men kommer især når jeg laver computerarbejde, hvor jeg bruger mus og keybard eller skriver lange SMSer. Det kommer f.eks. ikke når jeg kører MTB, spiller disc golf osv., hvilket jeg synes er sært.

Jeg har prøvet alt muligt, håndledsstøtte, NSAID piller, kiropraktor, fysioterapeut, nervelednings undersøgelse, zone terapeut osv.. men ingen kan fortælle mig grunden til mine smerter. :(

Jeg er virkelig ved at blive deprimeret, så hvis i har nogle bud på hvad der kan være galt må i meget gerne svare her :-) Jeg vil være meget taknemmelig.

Mvh.,
Rasmus

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rasmus

    Jeg tror det er musklerne på oversiden af underarmen, det er galt med, du kan prøve at trykke med en tommeltot
    og se om du er øm der.
    Hvis musklerne er overanstrengt, trækker de i senerne som går ned gennem håndleddet og ud i fingerne.
    Så find en god massør som kan løsne dine muskler. Det tror jeg vil hjælpe dig.

    Mvh.
    Christian
  • Indstillinger
    Hej Rasmus, jeg har det samme problem som dig, jeg fik dog mit problem da jeg trænede biceps rigtig hårdt, jeg har gået til fysioterapeut, kiropraktor ortopædisk klinik, har også prøvet akupunktur, men jeg har stadig problemet, hvis du er blevet rask, eller hvis du bliver rask på en eller anden måde, kunne du så være venlig at skrive det i debatten så jeg eventuelt kunne prøve det samme?

    på forhånd tak.
  • Indstillinger
    Prøv at spørge jeres behandlere om de har overvejet et syndrom som kaldes TOS - Thoracic Outlet Syndrom, og prøv at læse om det. Der findes flere variationer, der kan være afklemning af både vener, årer og nerver. Dette kan bl.a. opstå efter hård træning, eller nakkeskader.

    Nerveafklemning er den mest almindelige. Når nerven er klemt i området mellem første ribben og kravebenet, kan der komme smerter og føleforstyrrelser i underarmen. Det giver symptomer som er svære at diagnosticere, idet lægen vil kigge efter hvilken nerve det er, som laver balladen - i dette tilfælde vil det så være både radial, ulnaris og medial. Og så bliver lægen forvirret.
    Denne afklemning kan give symptomer som ligner Carpaltunnelsyndrom, Radialtunnelsyndrom, tennisalbue og musearm, men synderen skal altså findes højere oppe - som sagt, mellem første ribben og kravebenet.

    Meget ofte vil nerveledningsundersøgelser ikke vise noget, dels fordi de som laver undersøgelserne ikke er dygtige nok, dels fordi man altså undersøger for det forkerte.

    TOS - Thoracic Outlet Syndrom er sjældent, men formentlig underdiagnosticeret. Der ikke megen opmærksomhed på det i Danmark, og ikke megen information på dansk. Men det er kendt blandt massører, kiropraktorer og fysioterapeuter.

    Her i familien har vi bokset med dette problem og en diagnose i 3 år, og nu nærmer vi os. Hører meget gerne fra andre med denne lidelse.
  • Indstillinger
    Tak for svarene : -)
    Er ked af at høre der er andre som har samme problem. Mine symptomer er blevet mildere, men stadig ikke væk og bliver let provokeret.
    Jeg skal til ny behandler om en uges tid, vil prøve at fremlægge dit synspunkt Mille.
    Skal nok give lyd fra mig hvis der er noget som hjælper.

    Mvh.,
    rasmus
  • Indstillinger
    Hej Rasmus, tak for dit svar. Noget nyt i behandlingen?
  • Indstillinger
    Hej igen : -)

    Der er gode nyheder, men jeg ved dog ikke om i kan bruge dem til noget.
    I samme periode, som jeg begyndte hos den nye "behandler", har jeg også trænet en del på forskellige måder, så jeg kan ikke sige jer om det er behandleren, træningen eller begge dele der har hjulpet mig.
    Jeg har cyklet- og løbetrænet omkring 5 timer om ugen. Herudover har jeg trænet hver eneste dag med en POWERBALL, hånd/greb-styrke m. en grib crusher samt wrist curl både bag- og forarm.
    Som sagt, ved jeg ikke hvad der har hjulpet, men det har hjulpet! Det er ikke helt væk, men tæt på. Jeg har for tiden skrevet opgave, og i denne periode har jeg siddet meget foran computeren, og det har forværret det hele, men det er stadig meget bedre end før.
    Hvis jeg var sikker på at det var behandleren som havde hjulpet, ville jeg selvfølgelig give et link. Da jeg ikke er sikker på det, vælger jeg at lade være, da jeg også selv er stoppet med at gå hos personen af samme årsag, og at det koster knapper.
    Hvis i er interesserede vil jeg gerne vise hvilke øvelser jeg har lavet med PBen, samt hvor mange repetitioner osv. med de andre.
    Min følelse er, at den forøgede sport samt den specifikke træning af hænderne og håndleddene har været den afgørende faktor.

    Mvh.,
    Rasmus
  • Indstillinger
    Hej Rasmus


    Jeg vil rigtig gerne vide hvilke øvelser du har lavet, hvor mange gentagelser osv. Jeg har efter windsurf haft betændelse, eller i hvert fald ondt, i min ene underarm og vil gøre havd som helst for at det går væk!

    Marie
  • Indstillinger
    Hej Marie

    Jeg havde faktisk glemt alt om dette indlæg :-)

    Nu skal jeg ikke kunne sige om du står i samme situation som min.
    I min situation ville det helt klart have hjulpet hvis jeg havde holdt 2-4 ugers pause fra diverse træning i starten af forløbet, istedet for at fremprovokere det og dermed gøre det værre for hver gang.
    På den anden side har jeg selv været på surf-ferie (i sommerferien), og har derefter haft problemer med min skuldre, hvor jeg dog har trænet/styrketrænet ved lavere intensitet end normalt hvorefter det er forsvundet, hvilket dog tog 4 måneder.

    Til mit træningsprogram ifm. med powerball og grib crusher:
    Det er naturligt at repetitionerne bliver mange; det handler især om at få blodet til at strømme igennem musklerne og få et "pump". Derudover styrker de også din muskulatur, som også er givende, men nok ikke alfa omega i dette sammenhæng.
    Hvis du ser bort fra hans lidt "Crazy scientist"-look så er denne her video ganske god ifm. brugen af powerball: https://www.youtube.com/watch?v=6LQrhkSKjoA
    Ifm. grib crusher og træning af underarme; vil jeg anbefale mange reps (15-30) og 3-5 sæt.
    Hvis du mangler øvelser så kig på:
    http://www.getbig.dk/ovelsesbibliotek (den er rigtig let at bruge).

    Det vigtigste er, at du lytter til din krop:
    - Bliver det værre?
    - Bliver det bedre?
    - Hvad hjælper mig?
    Du kan gå til 100 fysioterapeuter der hver har deres ide omkring hvad der virker, og de kan helt klart skubbe dig i den rigtige retning, men det er kun dig selv der kan finde ud hvad der virker for dig!

    Hvis du har flere spørgsmål, så skriv til mig på face:
    Rasmus Kvist Andersen
Log in eller Registrér for at kommentere.