Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lændesmerter ved gang

Redigeret 19 juli, 2011, 13:33 i Rygsmerter
Jeg vil utroligt gerne få motion ved at gå nogle ture, men efter 5 minutters gang får jeg ondt i lænden. Hvor kan jeg "lære at gå"?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Farmor

    Vandreture er en dejlig motionsform, som jeg selv har stor glæde af.

    Men jeg har også somme tider problemer med lænden. Det kommer især, når jeg står, eller hvis jeg går på hårdt underlag, f.eks. asfalt eller cement. Hvis jeg vandrer i gode, fjedrende vandresko ude i naturen er der ingen problemer.

    For mange år siden spurgte jeg min læge, hvad mit problem kunne skyldes, og om der eventuelt kunne gøres noget ved det. Han kiggede på min ryg og sagde derefter, at jeg mangler noget af denne lette s-form, som rygraden normalt har. Min rygrad er mere lige end normalt. S-formen hjælper til med at afbøde stød ved gang, på samme måde som en bils affjedring mindsker stød fra bump i vejen.

    Det var i hvert fald, hvad min læge forklarede. Han mente, at jeg kunne bløde op på stivheden og gøre min rygrad mere fleksibel ved at svømme, men løse problemet helt, troede han ikke, at jeg kunne.

    Jeg holder meget af at svømme, men ikke i svømmehaller, så derfor er det kun om sommeren, at jeg svømmer. Derimod prøver jeg somme tider bevidst at gå med mere vuggende bevægelser, som kvinder vel normalt gør. (Da jeg var barn blev jeg indoktrineret til at lade være med det, for det var kun mindre pæne piger, der går sådan, fik jeg at vide).

    For mit vedkommende er jeg også bevidst om, at der er en psykisk faktor indblandet i problemet, for det gør afgjort mest ondt, når jeg går i butikscentre, hvor der er (alt for) mange sanseindtryk, og hvor jeg samtidig er belastet af at skulle træffe vanskelige beslutninger om nødvendige indkøb af f.eks. tøj eller møbler. Jeg gør åbenbart ubevidst min ryg mere stiv, når jeg er belastet af mange sanseindtryk, og når jeg skal træffe vanskelige beslutninger.

    Men det er jo ikke sikkert, at dine smerter har samme årsager som hos mig. Hvis jeg var dig, ville jeg begynde med at spørge lægen. Hvis ikke du kan få et tilfredsstillende svar, må en fysioterapeut kunne hjælpe dig. Men om man ligefrem kan finde nogen, der kan undervise i at gå, ved jeg ikke. Mange problemer kan dog løses ved hjælp af gode vandresko.

    Husk også at tænke på, at smerter i lænden kan skyldes mangeltilstande, især mangel på D-vitamin. Måske var det en ide at blive tjekket for mangeltilstande, når du alligevel er hos lægen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen farmor

    Jeg vil lige for en sikkerheds skyld bringe følgende citat, som jeg har fra Depressionsforeningens hjemmeside. Så vidt jeg ved, står det der ikke mere, så jeg bringer ikke noget link, men her er det:

    ”En D-vitamin mangeltilstand debuterer gerne med smerter i lænden, der gradvis glider ned i benene og der er ømhed ved sammentrykning af rygsøjlen."

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det pudsige er, at jeg sagtens kan gå i lang tid på et løbebånd uden at få ondt i lænden. Altså vil jeg bare lære at gå.
  • Indstillinger
    Det kan være dit fodtøj der gør forskellen.
    Jeg har selv haft problemer med at gå, det skyldtes en meget svag ryg, samt spinalstenose. Jeg blev opereret for spinalstenose, så kunne jeg gå igen. Men lændesmerter på grund af ryggen, kan man ikke gøre noget ved.
    Jeg skal operes fo nedsynkning om tre uger. På sygehusenes hjemmesider kan man læse, at nedsynkning kan give lændesmerter. Så jeg håber det lindrer, men ellers hjælper det for det det skal.
    Når du kan gå på et løbebånd, tror jeg dit problem skyldes dit fodtøj. Jeg kunne ikke gå, uanset hvad jeg gjorde for at løse problemet. Nerven i rygmarvskanalen var klemt, det var årsagen.
  • Indstillinger
    Hej Farmor

    Når du sagtens kan gå på et løbebånd uden smerter, så kan jeg ikke forestille mig, at der er noget, du kan lære, sådan at du ikke får smerter i lænden af at gå andre steder end på løbebåndet.

    Det må være underlaget eller skoene, der er problemet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.