Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

overgangsalder?

Redigeret 22 april, 2011, 06:33 i Overgangsalder
Jeg er 42 år, ved ikke om jeg er ved at gå i overgangsalderen derfor vil jeg gerne høre om der er andre med samme symtomer som jeg.
Min menustration kommer præcist hver måned, men jeg får det værre og værre op til og under menustrationen, feks. vågner jeg flere gange om natten badet i sved, og jeg føler mig trist og orker næsten ingenting, selv de ting der normalt glæder mig kan føles helt uoverskuelige, jeg får også ondt i hovedet. Jeg bløder kun lidt og min menustration vare kun 2 dage, så det er ikke det er noget problem. Når så min menustration er overstået er det som at blive født på ny, så er jeg frisk og helt mig selv igen, og så har helt dårlig samvittighed over for familien over hvordan jeg har været de sidste dage.
Jeg håber der er andre der kan nikke genkendende, så jeg ikke tror jeg er ved at blive helt skør, for det føler jeg sommetider.
Hanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er da muligt, du er i begyndende overgangsalder, men det behøver ikke betyde, at du skal finde dig i at have det sådan i årevis fremover.

    Desværre er det sådan at hvis en kvinde i alderen 40 - 60 kommer til læge med næsten ligegyldigt hvilket problem, så bliver hun fejet af med, at det "nok" er overgangsalder, så det må hun bare leve med. Måske lægen kan finde på at skrive en recept på nogle hormonpiller, hvilket i nogle ganske få tilfælde kan være en udmærket ide, men det bør og skal da være den absolut sidste mulighed, hvilket det desværre ikke er i mange lægekonsultationer.

    Jeg vil foreslå dig at gå til læge og der insistere på at få taget nogle blodprøver og få målt for diverse mangler af vitaminer og mineraler. Især skal du forlange at få målt D-vitamin, B12 og Jern, så du kan få tilskud af dette, hvis du har en mangel. Det er desværre ikke noget lægen helt automatisk vil finde på at tilbyde, hvis du kommer med de nævnte gener.

    Muligvis nogle andre af de meget kloge debattører her på ND kan foreslå nogle flere vitaminer og mineraler, du bør have checket.

    Og så vil jeg foreslå dig at gå til en dygtig biopat - nogle læger kender faktisk til nogle, de kan anbefale - ellers må du prøve at forhøre dig lidt omkring.

    Jeg kan også foreslå dig at kontakte en akupunktør, der med stor sandsynlighed også kan hjælpe dig af med en del af disse gener. Her handler det naturligvis også om at finde en, der har et godt ry.

    Sådan er det i den alternative verden - på nøjagtigt samme måde som andre steder - nogle er meget dygtige, andre er knap så gode.

    Men - kort og godt - du behøver ikke skulle finde dig i at have det sådan de næste mange år.
  • Indstillinger
    Jeg har samme symptomer med svedeture om natten og især op til menustration. Jeg bliver først 42 og har nok lidt svært ved at acceptere at det kan være overgangsalderen.. Mine menustrationer er dog regelmæssige..
    Men jeg har væske i kroppen kan jeg mærke, og jeg har selv kunne konstatere et noget forhøjet blodtryk (idag 174/117). Dette har jeg aldrig haft før, så ved ikke om det er en indikation af overgangsalder?
    Døjer samtidig med muskelspændinger/myoser og i ugen op til og efter menustration den sidste tid meget med hovedpine..
    Jeg er normalvægtig, ikke ryger, løber 3 gange om ugen mellem 8-9 km. Så ved ikke om det er normalt med for højt blodtryk i overgangsalderen?..
  • Indstillinger
    Det ved jeg heller ikke, men jeg ved dit blodtryk er alt for højt, hvis det er så højt det meste af tiden. Mål det nogle gange i nogle dage. F.eks. morgen og aften.
    Hvis ikke det falder bør du gå til læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.