Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irriteret spiserør efter opkast.

Hej,

Jeg vil gerne have et godt råd til, hvordan man kan lindre ubehag i spiserøret.

Jeg har lige haft halsbetændelse, men det er behandlet og nogenlunde ovre. I nat kastede jeg op en enkelt gang, men er åbenbart alligevel blevet irriteret i spiserøret af mavesyren.

Det føles som halsbrand og er møg ubehageligt.

Nogen der har nogle ideer til, hvordan det kan lindres?

Jeg har købt mælk og yoghurt, så nu starter jeg med det :)

Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa :)

    Jeg har nogengange fået lindring af halsbrand ved at spise et par helt almindelige mandler (ikke smuttede).

    Hold dig desuden fra stærkt krydret mad og kaffe.

    Hæv hovedgæret i sengen enten ved at ligge med en ekstra pude eller sætte noget under sengebenene.

    Hvis det fortsætter mere end et par dage med halsbrand og opstød kan du få lægen til at udskrive en recept på nogle syreneutraliserende piller.
    Men det tror jeg altså ikke er nødvendigt når det er så tydeligt hvad der har fremprovokeret det :)
  • Indstillinger
    Jeg er ret sikker på at den mælk og yoghurt allerede har løst dit problem, for det er bestemt belastende for spiserøret, når den syreholdige opkast kommer gennem, men det rettes heldigvis gerne hurtigt op igen, så derfor tror jeg også, det allerede nu er overstået.

    Hvis du - mod forventning - stadig har problemer med halsbrand, så kan jeg anbefale dig at købe nogle Alminox, der er syreneutraliserende, og altså ikke på recept, de er så let tilgængelige at supermarkedets håndkøbsudsalg også har dem.
  • Indstillinger
    Jeg har det faktisk allerede meget bedre. Jeg har spist yoghurt og drukket kamillete med honning - det hjalp rigtig meget.

    Jeg kender godt Alminox, og jeg tog også et par stykker i går, men det var ligesom om, at ubehaget sad højere opppe i spiserøret.

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.