Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Benforlængelse med fitbone

Redigeret 21 juli, 2010, 14:30 i Sjældne sygdomme
Mit ene ben er tre cm. kortere end det andet. Det er noget der er medfødt. Jeg har læst om benforlængelse med fitbone. Det kunne jeg egentlig godt tænke mig, og altså ikke den gammeldags metode med det der kæmpe stativ. Spørgsmålet er kan jeg få det lavet gratis, eller skal forskellen på benene være større? Selvom jeg synes tre cm. er generende nok. Og hvis jeg kan få det betalt, kan jeg så få det lavet med fitbone, og ikke den gammeldags metode?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke noget om det her, men blev lige nysgerrig, og det er jo slet ikke til at finde noget om det ved at google det. Det syntes jeg er underligt.

    Men du kan da skrive til dem her og spørge om der er offentligt tilskud til behandlingen:

    http://knogler.alerisph.dk/benforlaenge ... ndling.asp
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg fandt den her link: http://www.fitbone.dk/?Forside
    og på en af deres sider står der, at de kun forlænger knoglerne (ved ben), når der er mindst ca. 3 cm forskel for at udføre behandlingen. (http://www.knogleforlaengelse.dk/?Behan ... l%E6ngelse)

    Har du snakket med din læge om det eller med en speciallæge fra et hospital? For det synes jeg, du må prøve, da det er en del af sygehusvæsenet, som udfører denne behandling.

    Jeg håber, du er klar over, at man godt kan få hælforhøjelse på dit eget fodtøj. Du kan henvende dig til en ortopædkirurg og få den nøjagtige diagnose med hvor mange cm forskel og derefter kan du søge tilskud hos kommunen til hælforhøjelse på dit eget fodtøj. Det kan du sagtens. Det kan man søge som hjælpemiddel.
  • Indstillinger
    Tak for svarene. Jeg har spurgt dem, på det link du giver. Men de kom med et mystisk svar synes jeg. Det var noget med man ikke skulle have henvisning fra lægen, men et andet sted fra, ortopæden vist. Og så skrev de at man kunne få benforlængelse gratis, i det offentlige, og det lød som om det var fitbone, og samtidig står der alle vegne at de kun bruger fitbone i ålborg, og det er jo et privathospital, og jeg bor desuden i Næstved. De skrev også man kunne få det gratis ved 3 cm, eller mere, men dengang jeg var yngre, og vi talte om benforlængelse, er jeg sikker på man skulle have en større forskel på benene, men det kan selvfølgelig være ændret. Det håber jeg da.

    Bliver bare lidt forvirret over alle mulige forskellige ting jeg har hørt.

    Jeg har faktisk et indlæg i skoen, det har jeg haft siden jeg blev 13 år, er 28 nu. Men er godt træt af det. Ham der laver det, gør det overhovedet ikke som jeg gerne vil have det, han laver den nærmest som en højhælet sko, hvor indlægget bliver smallere og smallere mod tæerne, selv om jeg BLIVER VED at sige til ham mine tæer glider frem og bliver mast når jeg går! Jeg ville helst have han bare lagde tre cm. hele vejen gennem skoen. Jeg må altid sende skoen ind flere gange, før den bare er nogenlunde, lige indtil han bliver træt af at se den samme sko for tredje eller fjerde gang. Han holder altså på at han ved bedst, så han vil ikke gøre som jeg siger. Det føles altså også lidt forkert at gå på flad fod på den ene sko, og højhælet på den anden. Jeg har også altid ondt i foden. Tror det er fordi min sko er så stiv som et bræt. Der er også rigtig mange sko jeg slet ikke kan gå i, og jeg er tit vredet om på foden, fordi skoen er så høj. Hold kæft hvor er jeg træt af det pis!

    Men jeg må prøve at ringe til lægen, og håbe han ved det (selv om han altid er så forvirret).

    Ja det er mærkeligt det er så svært at finde noget om det på nettet.
  • Indstillinger
    Indlæg i skoene, når du har 3 cm forskel?? Det forstår jeg ikke. Jeg talte om HÆL-forhøjelse.... Man kan få lavet en "hæl" ,en slags blok på skoen. Jeg mener ellers, at min storebror har fået hans lavet, sådan at "blokken" bliver lavet under skoens sål og langs skoen, så man ikke går hælhøjet.... Ej det ville være surt, hvis du har fået fodindlæg istedet for hælforhøjelse.... Hvis jeg altså ikke har misforstået noget i det, du har skrevet...... Min storebror har ca. 2 cm forskel på benene. Vi lægger ikke mærke til det, at han har hæl på skoene.

    Du må prøve en anden forhandler næste gang, når du får lavet noget til skoen. Kan godt høre, du er ret utilfreds med den nuværende....

    Men god idé at starte hos lægen og evt. få henvisning til en ortopædkirurgisk speciallæge.
Log in eller Registrér for at kommentere.