Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Adhd og hash?

Redigeret 16 maj, 2012, 18:35 i Børn med ADHD
hej alle. .

Jeg har har fornylig fået konstateret AHDH og tager en 18 mg concerta pille hver morgen. Nurologen fortalte mig man skulle passe på med alkohol, men fortalte ikke hvad der kunne ske. ved i det? Jeg ryger lidt hash af og til, og vil derfor gerne spørge om i har nogle erfaringer med at ryge samtidig med man har taget sin medicin? Hvad kan der ske? og er det meget farligt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa.
    Jeg har selv ADHD men får dog Ritalin, med hensyn til alkohol skal du ikke være alt for bekymret, de skal sige at man skal holde sig væk fra det, men det eneste der sker er at man blir noget hurtigere fuld, skal dog ikke sige om det er alle mennesker der reagere sådan, så hvis du vil på druk, vil jeg foreslå du prøver stille og roligt og ser hvad der sker.
    Med hensyn til hash tror jeg billedet er det samme, jeg kan slet ikke tåle det, jeg blir total parnoid, men kender andre der også får ADHD medicin der sagtens kan ryge uden der sker noget ved det.
    Men jeg ville passe meget på med det, for har set meget slemme ting som følge af et hash misbrug.
    Pas på dig selv

    mvh
    Anlija25
  • Indstillinger
    der er en række gode indlæg på dette link : www.dcfonline.dk
    gå på forum, og ind under ganja og ad/hd

    sys selv der er meget af det der lyder fornuftigt (altså hvis man læser sammenhængen af alle 3 sider)

    Jeg har selv AD/HD og får Ritalin hver dag.
  • Indstillinger
    Når du får 18 mg, vil jeg ikke mene at der skulle være noget at være bange for. da jeg fik ritalin tog jeg 90 mg om dagen (tager concerta nu) og det var intet problem for mig med diverse rusmidler ved siden af, men man skal dog stadig fokusere på at man indtager et rusmiddel som det ikke er smart at tage sammen med dopamin-baseret medicin. Men som sagt så mener jeg absorlut ikke det er noget problem når det kun er 18 mg vi snakker om!
  • Indstillinger
    Hej Alle,

    Jeg vil godt lige skrive lidt om dette emne, jeg er mor til en 8 årig med adhd og har en 18 årig som formodentlig er addér ( uden diagnose). Ham på 18 går primært med adhdere og disse ryger rigtigt rigtigt meget hash, problemet med adhd og hash er at denne indebrændte og sindsygt forstyrende uro som stadigvæk er der selv når du får medicin, (sådan har jeg fået det beskrevet) den kan hashen fjerne, det vil sige en psykisk lyst opstår allerede første eller anden gang, problemet er alt det hashen tager fra disse unge mennesker, hash er noget rigtigt rigtigt skidt når du ryger hver dag, er du først dybt afhængig af det, så tror du du har rygetrang når du er eks er sulten, du kan ikke sove uden, paranoid, dårlig økonomi ( ca 5-7 joints om dagen = 3,5 g - 5 g/ 200-250 kr) dårligt selskab osv osv, det tricker iøvrigt også skizofreni hvis man har gener for dette, forresten så er det ikke noget man bare kan stoppe med når du først har påvirket dit søvn og spisecenter så forsvinder det aldrig igen. Der er så meget tabu omkring dette emne altså adhd og hash men tro mig politiet ved alt om dette - du er jo teoretisk/lovmæssigt pusher hvis du har over 2 g hash på dig. Myten om at det er dem der ikke får medicin der ender der er ikke korrekt, det handler om at langt fra alle har det udbytte af medicinen som man tror, for at få fuld effekt (osteklokke følelsen) som mange adhder (unge mennesker) ikke syntes er fedt er der tale om overmedicinering det er heller ej fedt. Teenager (indtil 25) og adhder især unge mænd kan være et helvede hvor de ser hashen som det der giver dem værdighed og ro. Desværre er tendensen nogle steder i det store udland at der gives tilladelse til at adhder kan få hash på recept (USA en eller anden stat og jeg mener også inden for psykiatrien i england kan dette tillades) Problemet er at så længe vi gemmer problemerne i skuffen - ja så bliver de altså ikke behandlet. Det var et rigtigt øv indlæg beklager meget.
  • Indstillinger
    Redigeret 17 februar, 2010, 21:32
    Må ærlig indrømme at ovenstående indlæg var grunden til at denne konto blev oprettet, jeg finder det forkert du tror du kan sige, Ja det gør sådan og sådan for alle -
    Ting som disse kan ikke bare generaliseres sådan. < !

    Du skal tænke på folk tager ting der bliver skrevet her til overvejelse, og ukorrekt infomation er ikke just hvad folk kommer her på siden for.
    Dit indlæg ligner mest af alt et komplot fra regeringen.

    Der er sgu ikke mange der reagere på den kombination ens,
    kan en med et 8års lang hash "misbrug"/selvmedicinering fortælle dig.


    SÅ for ikke at være dobbel moralsk vil jeg kun beskrive mine egne oplevelser heri, for mit vedkomne blev jeg sgu IKKE i tvivl om jeg var sult eller havde lyst til at ryge, faktum er/var jeg overhovedet ikke lystede til at fyrre op hvis jeg ikke havde bund i maven ! ( Weed smoker dont smoke on no empty stomach ;). Det er simpelthen en al for UBEHAGELIG følelse.

    Kan heller ikke genkende dit "kan ikke sove uden" eller paranoid ? Jeg har sgu aldrig været mere nede på jorden og cool end da jeg røg.
    (derimod efter start på Ritalin ku folk sige BØH til mig og jeg hopper en halv meter, og mit hjerte tumler af sted, og et raseri anfald følger derefter, der sagtens kan udløse et slag i personens ansigt, bare som reflex reaktion)
    Stoppede med hash fra den ene til anden dag, da jeg fik medicin..
    Og har ikke gået 2 dage uden at ryge de mange år.
    Troede jeg var afhængig, Men det var da kun for at slippe for ADHD ;)

    Angående skitzofrenien, er jeg overbevist om du har fat i det rigtigt,
    Blev selv semi-skitzo når jeg var skæv (da jeg havde massivt misbrug)


    Du skriver at ens søvn og spisecenter aldrig forsvinder igen.. Ja hva har du af erfaringer med det ?
    Jeg har aldrig sovet eller spist bedre som efter jeg har stoppet med at ryge hashish.
  • Indstillinger
    Og til trådstarter, og andre det ku være relevant for;
    hvis du ikke selv har kunne mærke det i dit hovedet er kombinationen af hash og Ritalin en rigtig dum idé, Hvis det er noget der står på mere end en joint eller to i weekenden
  • Indstillinger
    Nu har jeg selv den damp der hedder ADHD jeg får 60 mg hver dag, fik det konstateret 14december 2009, jeg vil sige at når jeg drikker alkohol og sådan så skal der og det er uden pis kun en øl, smirnoff you name it en genstand til så er jeg fuld. det er forskelligt fra person til person, men da der er et stof i ritalin der har samme efekt som speed er det også en meget dum idé at drikke alkohol, det er det samme som at tage stoffer og drikke. MIne pille og en tur i byen fredag aften hvis jeg får mere en 2 gendstande så bliver jeg voldelig, så jeg vil nok ikke anbefale dig at drikke i hvert fald ikke ret meget når du er på Damp piller
  • Indstillinger
    Hej.
    er der nogle der ved hvordan adhdpillerne virker hvis man skal drikke fordi vil virkelig godt vide det, jeg drikker hver weekend og jeg er lige startet på min midicin og jeg har hørt at man bliver bange hvis man drikker at man får angst?
  • Indstillinger
    jeg er selv igang med udreding af adhd og skal igemmen en masse ting jeg bliv kørt ned på scooter maj 2010 og det udløste depressioner som kommer konstant vis ikke jeg får lamotrigin og er begyndt og slås med angst oveni og et tempermang der sparker røv for sige det mildt jeg kan slet ikke styre det jeg tænder meget nemt af og det giver mig en masse problemer med hensynd på min vrede, får lyst til og gå amork på folk mange gange vis ikke der er nogen der griber ind så går jeg amork og tæver løs på folk fordi jeg ikke kan kontrolere det derfor begyndte jeg og ryge og ryge hash og har tage amfetamin og prøvet cock og ritalin hvor man sniffer det og sluger dem ogsa og man får en ro man ikke kan beskive ens tanker forsvinder og bliver mere nomale vor man ikke får alle mulige tanker som er helt hen i skoven jeg oplever selv man kan drikke meget mere på stoffer end man kan uden og være stiv jeg drak hver weekend på et tidspunk og kunne drikke ca 15-20 genstande uden politiet kunne måle det og jeg tror og hvad jeg ved for mig selv og hvad jeg har læst om det emme at folk med adhd mister deres kørekort ofter end andre grupper fordi sådan nogle som os elsker fart og ikke kan køre hurtig nok. men det går nok og drikke og tage alt muligt sammen og vis man ryger hash og tager ritalin sammen med får man en dejlig ro som man ikke kan forklare men får ikke ritalin i nu men man er jo som sagt god til og selv medicinere sig selv fordi det giver lykke og ja vil give ret i at vis man ført har prøveet amf og linde så har man den trang konstant fordi det får en til og slappe af og kan overskue noget mere
  • Indstillinger
    chanel14 der er ikke noget og værre bange for jeg har ikke oplevet angst når jeg har tage ritalin ens puls kan stie vis mange sniffer meget har prøvet og sniffe nogle gram over en nat der måtte jeg holde en pause fordi man fik hjerte banken men man kan blive ved fordi man ikke rigtig får nogen rus som sådan folk siger man bliver helt oppe og køre jeg gør ikke jeg bliver bare afslappet og fri for mine tanker så bare drik og ryg det er mit råd men forsøg med det og find ud af om du kan tåle det det er jo forskælligt for person til person :)
Log in eller Registrér for at kommentere.