Hjem Muskler, led og knogler Slidgigt

Knæopereret

Jeg er en “ung” dame på 70 år. Jeg har for 6 dage siden ( 14. Dec. 22) fået indopereret 2 nye Oxford Uniknæ. Blev udskrevet efter 2 døgn pga udsivning af blod. Men det er heldigvis stoppet. Før operationen havde jeg anskaffet en brugt motionscykel og en brugt rollator. Jeg er sengeliggende, dog med eleveret hovedgærde. Jeg træner med udstrækninger og bøjninger i sengen. Årsagen til sengeliggen, er at mit blodtryk er lavt
Ca 120/65 - så det svimler lidt. Men jeg passer på.
Jeg spiser ved vort spisebord 3 gange om dagen. Og træner lidt med krykkerne. For lidt siden prøvede jeg min kondicykel og og jeg tog en tur på et par minutter. Både med bøjning og strækning gik det rigtigt fint.
Jeg holder mig til medicinplanen og tager kun de helt stærke, når der bliver for mange smerter. Om natten sover jeg ganske godt ( oppe 3 gange på wc) men jeg sover bedst på siden, så jeg har en aflastningspude under det øverste knæ, og det hjælper helt utroligt.
Årsagen til at jeg fik 2 nye halve knæ, det er at jeg har gået i fitness 3 gange om ugen ,særlig med hensyn til træning af benene, og så spurgte jeg lægen om jeg kunne få 2 knæ på en gang. Det kunne jeg og det er jeg meget glad for (kun en træningsperiode og kun en smerteperode,) så det bliver hurtigt overstået.
Jeg skal til kommunens tilbud på fysioterapi den 22. Dec. Og det glæder jeg mig til.
Så alle der vil og kan: op på “hesten”
Annette

Kommentarer

  • Jeg har nu været til fysioterapeut på Hollufgaard. Det gik over alt forventning og han var meget tilfreds med at jeg var begyndt på motionscyklen og lavet øvelser. Jeg fik 3 øvelser med hjem og skal fortsætte til jeg skal ud til Hollufgaard igen den 4. Jan 2023.
    Jeg går nu uden krykker og bevæger mig forsigtigt fremad. Kan nu deltage lidt i madlavningen og små diverse ting.
    Min appetit er stadig lille, men for mig en fordel. Håber at komme af med lidt overvægt.
    Jeg sover godt om natten, men bliver nødt til at tage en ekstra stærk
    Oxycodone 5 mg (kun til om natten)
    Ellers er det 1 Ibuprofen 400 mg og 2 stk. paracetamol 500 mg ( 4 gange dagligt)
    Jeg regner med at danse omkring juletræet i aften
    Man kan næsten alt med knæet, selv ligge på maven.
    Skal have taget clipsene den 28.dec. - så det går hurtigt fremad.
    Julehilsen fra Annette

Log in eller Registrér for at kommentere.