Hjem Sind og psyke Åben debat om depression

Er benzodiazepin farlig ? Hvilke bivirkninger følger med ?

SpoergerSpoerger
Redigeret 27 april, 2022 08:20 i Åben debat om depression

Jeg er begyndt på escitalopram , men jeg er bange for det ! Jeg får kun 10 mg om dagen men kan allerede mærke det og føler mig ikke godt tilpas med det - jeg blir faktisk deprimeret og tung af det ???? Altså, jeg kan mærke de piller - de gør et eller andet ved mig . Jeg har egentlig ikke lyst til at spise dem.

Jeg fik oxapax og det virkede fint på social angst. Det andet her er meget mere "tungt" ?

Jeg er meget i tvivl om jeg vil ind i det her forbrug af benzodiazepiner og om jeg blir afhængig osv og hvad det gør ved mig ? Lige nu er jeg dobbelt så ked af det som jeg plejer ???

Kommentarer

  • Tak Nik .....ja læste om det . Jeg vil bare ikke gå rundt som en zoombie og vil derfor gerne høre om folk fungerer bedre eller hvad der sker ?

  • Jeg kan jo ikke beslutte for dig hvorvidt det er en god idé for dig eller ej, du bør have lægen med ind over og forklare ham at du synes bedre om dem som du fik tidligere og hvorffor du ikke bryder dig om den nye slags du nu får.
    Dog kan jeg nemt besvare spørgsmålet om hvorvidt det er afhængigheds skabende eller ej, for det er det, det er MEGET afhængigheds skabende men for nogle mennesker er det bare den eneste løsning på deres problemer.
    Det tager MEGET lang tid at komme ud af igen, så du skal ihvertfald kun gå ind hvis du absolut ikke har bedre alternativer, og det er jo trods alt sådan at så længe du får benzodiazepiner så kommer du jo ikke til at mærke noget særligt til afhængigheden.

    Mvh TheDaneDK.

  • Tak Dane ....Den første uge med 5 mg ku jeg tydeligt mærke "noget" ...jeg fik det dårligt. Efter et stykke tid gik det voldsomme ubehag væk .Nu går det bedre ? Jeg tænker bedre - og mere velovervejet. Jeg får nu 10 mg og meningen er jeg skal have 20 mg. Udtrapning af Oxapax, der gjorde mig træt er sat i gang.

  • Hej

    Benzodiazepiner giver afhængighed. Jo længere tid du tager det, jo mere skal kroppen have for at få den samme virkning.

    Desuden kan man ikke blive ved med at få det udskrevet. Det må lægerne ikke. Netop på grund af afhængigheden.


    De nye du er begyndt at tage er antidepressiv medicin.

    Det er ikke afhængighedsskabende.

    Den tunge og dyneagtige følelse forsvinder lidt efter lidt.

    Det er helt normalt, at man i starten faktisk får det dårligere, før det begynder at blive bedre.


    Bryder du dig ikke om det, så snak med din læge. Måske et andet antidepressiv præparat er bedre til dig.


    Men en afhængighed af benzodiazepiner er aldrig ønskværdigt. Det er forfærdeligt at skulle trappe ud igen!

    Men det er din læges ansvar, at du ikke kommer ind i et sådan misbrug.

Log in eller Registrér for at kommentere.