Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

Klump fornemmelse i svælget

Hej alle

Jeg har gennem et par måneder haft en slags klump fornemmelse i halsen samtidig med min drøbel synes hævet. Har været til lægen som konstanterede at alt så normalt ud. Kan det være spændinger i tunge og kæbe der får det hele til at føles hævet? Eller hvad kan det være? Har I oplevet noget tilsvarende?

Kommentarer

  • Det kan være det, som kaldes Globulus…eller på dansk klump-i-halsen-syndrom, som lyder åndsvagt, men det er det, min ørelæge kalder det.

    hvis du også har en eller flere andre symptomer, som fx tør kildrende hoste, smerter der trækker op i et eller begge ører, muskelspændinger i nakke og hals, kæbespændinger og tandskæren om natten, så kan det meget vel være Globulus, som skyldes stress, som selvfølgelig kan have mange årsager. Der er ikke rigtig andet at gøre end at behandle den stress, og der findes masser af råd på nettet. Der findes også en række afspændingsøvelser til mind og hals (prøv evt at google), men det synes jeg ikke rigtig hjalp mig.

    Et godt råd vil være at opsøge en øre, næse halslæge (kan gøres uden henvisning), for at udelukke evt andre årsager og få gode råd til, hvad du kan gøre i dit tilfælde.

    Held & lykke

    forårshilsner/AC

Log in eller Registrér for at kommentere.