Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Blodtryksmedicin

Blodtryksmedicin.

Man går til læge og får at vide blodtrykket er for højt og man skal have medicin. Fuld af tillid tager man medicinen og tror alt er godt. Men sådan er det ikke. Jeg fik blodtryksmedicin og blev syg. Jeg anede ikke hvorfor jeg var syg. Men på et tidspunkt gik det op for mig det var medicinen. Endelig lyttede min læge og sendte mig på sygehuset. Jeg fik den ene slags medicin efter den anden. Jeg blev mere og mere syg. Jeg sagde stop, nu vil jeg ikke mere. Så fik jeg et råd og fulgte det. Jeg fik amlodipin Krka. Alt gik godt i lang tid. Så hævede mine ben lidt og blev ømme. Lægen ville så give mig noget andet medicin.

Det skulle jeg aldrig have gjort. Mit blodtryk steg i stedet for at falde. Så skulle jeg have en slags til. Jeg tog herefter to slags medicin og blev syg. Jeg glemte hvad ting hed. Jeg var ved at besvime. Lægen tog en blodprøve og sagde jeg skulle stoppe med den ene slags medicin øjeblikkelig. Jeg skulle derefter ikke mere besvime. Men blodtrykket steg til 220/117. Jeg følte mig meget mærkelig i hovedet.

Så stoppede jeg og tog min gamle medicin. Min læge sagde jeg godt kunne prøve , men mente blodtrykket ville stige yderligere. Men sådan gik det ikke.

Det hjalp næsten med det samme. Langsomt bliver jeg normal i hovedet. Blodtrykket faldt. Det eneste er at det kan stige meget og falde igen hurtigt. Jeg håber, når kroppen har fået den gamle medicin i et stykke tid, at alt bliver normalt.

Dette kun for at fortælle, hvis andre oplever de bliver syge, at det kan være blodtryksmedicinen. Jeg er også interesseret i at høre, hvis andre har oplevet det samme, hvad de så gør.

Kommentarer

  • HellaHella
    Redigeret 29 november, 2021, 08:42

    Jeg glemte at fortælle, jeg vågnede om natten, hvor jeg kunne mærke hjertet hamre. De sidste to nætter har der intet været. Efter jeg gik tilbage til min gamle medicin er blodtrykket også faldet. Jeg har lige målt det 144/88
    Min puls plejer at være ca 70, men nu er den 95.

    Gid jeg aldrig havde skiftet medicin. Men jeg kan da mærke jeg har fået det meget bedre igen.
    Jeg håber nogen gider snakke og måske har prøvet noget lignende. Så føler man sig ikke så ensom.

    citat
    "På den måde forhindrer betablokkere, at kroppen bliver stresset, og pulsen stiger."

    Jeg må sige det undrer mig. Jeg fik betablokker, men både blodtryk og pulsen steg. Og jeg kunne mærke det i hjertet. Mit hjerte fejler ellers intet.

  • Nu har jeg ingen erfaringer med netop blodtryksmedicin, men som kræftpatient har jeg et mindre apotek stående.

    Grunden til mit "lager" er at læger og hospitaler gerne fylder en med alt muligt, også de stærke sager som fx Morfin.

    Dem får jeg så dårlig mave af, så man skal lige vægte fordele og ulemper, nogle gange kan smerterne dæmpes nok med Treo eller Panodil.

    Desuden forstår jeg ikke hvorfor at - jeg gik til lægen med søvnbesvær, og så fik jeg udskrevet antipsykotisk medicin (Truxal)??? Dem er jeg også tilbageholdende med.

  • Truxal er mod sindslidelser, men har også søvndyssende virkning, skrives der. Hvis du har en sindslidelse, så skal jeg ikke gøre mig klog. Men er det for at sove ville jeg aldrig i evighed tage den slags.

    Jeg må ærligt sige, jeg stoler ikke helt på læger. Jeg hører til dem, der kan mærke når blodtrykket bliver for højt. Jeg følte mig skidt tilpas og gik til min daværende læge. Jeg fortalte, jeg havde ondt i hovedet og følte mig underlig. Jeg fik nogle tabletter og fik det bestemt ikke bedre, tværtimod.
    Så fandt jeg ud af jeg havde fået nervepiller.
    Jeg gik til læge igen og denne gang var det en anden læge. Han målte mit blodtryk. Blodtrykket var meget højt. Det skulle behandles og ikke mine nerver.
    Kan jeg ikke sove ser jeg tv, så falder jeg i søvn. Nej, livet er ikke altid så nemt og hjælp får man ikke rigtig. Underligt samfund vi har.

  • Nu er der gået et stykke tid siden jeg stoppede med Metoprololtartrat. Blodtrykket er nu faldet til 139/84 fra 220/117. Pulsen, som plejer at ligge på 70, som var 95, er nu faldet til 80.
    Det er jeg glad for. Men jeg tænker om pillerne kan have gjort noget ved hjertet siden det varer så længe inden pulsen bliver normal. Jeg kunne jo tydeligt mærke noget var galt, medens jeg tog medicinen. Mit hjerte, som aldrig har fejlet noget blev meget påvirket. Jeg vågnede om natten ved det slog mærkeligt.
    Gid jeg aldrig havde taget den medicin.

  • Desværre er mit blodtryk steget og min læge gav mig nogle andre tabletter, som jeg skulle prøve. Der skete det samme som sidste gang. Blodtrykket steg voldsomt.
    Jeg stoppede og tager igen amlodipin krka. Den eneste medicin, som indtil nu hjælper.
    Jeg tænkte på om der er nogen, som ved hvad man kan bruge sammen med amlodipin. Det var måske en bedre ide at tage en lille smule af noget andet medicin og beholde den medicin, som hjælper.

  • Hurra. Sammen med amlodipin Krka 5 mg får jeg Lorsartankalium Krka. 25 mg. Blodtrykket er nu fint.
    Det eneste ubehag jeg mærker er mit tandkød føles en lille smule hævet. Til tider mærker jeg det ikke, til andre tider generer det. Jeg håber det stopper, når jeg har taget medicinen et stykke tid.
    Har nogen erfaring med det.

Log in eller Registrér for at kommentere.