Hjem Sind og psyke Åndehullet

Hvordan får jeg normal søvn igen?

Kunne ikke lige finde en kategori om søvn.

Men hvordan får jeg normal søvn igen ?

Det som om min krop tror at døgnet kun er 18 timer. Men delt op. Så jeg sover 2 x 4 timer, og er vågen i 10 timer. Altså uanset tiden på døgnet ellers.

Det forskubber naturligvis døgnet meget for hver dag. Somme tider er jeg frisk kl 05.00 og somme tider kl 13.00, eller også sover jeg dybt der.

Har ellers forsøgt de gode råd, med fx ingen mad, alkohol, eller kaffe efter kl 18. Baldrian, og importeret Melatonin.

Og jo Melatonin falder jeg også i søvn af, hvis jeg overdoserer ;/

Nu er jeg "heldigvis" allerede førtidspensionist, så det komme ikke til at konflikte med et evt job, heldigvis, men det er stadig svært i forhold til alle mulige andre aftaler.

Jeg har naturligvis prøvet med faste sengetider, fx midnat, og op kl 8, også selvom jeg ikke skal noget kl 8.

Og selvom jeg er megatræt så falder jeg ikke i søvn før kl 4 eller nogen gange endda 6.

Og så det næste problem i det - når jeg så endelig falder i søvn så får jeg næsten altid mareridt!

De er aldrig ens, det kan være alt fra en øksemorder er efter mig, til et biluheld, og altmuligt mærkeligt imellem.

Men så vågner jeg jo - ofte badet i sved ?

Jeg tænker det måske kan lyde som PTSD? Altså lige som en del soldater får? Men jeg har ikke været Soldat. Til gengæld har jeg prøvet at være i fængsel, kan det mon udløse PTSD?

Jeg tænker ikke at det har (men det har det måske ubevidst?") at gøre med at min kæreste gennem 10 år forlod mig med vores datter da hun var 5 år (og hun er 17 år nu, og har stort set kun set hende lige kort da hun skulle konfirmeres i kirken)

Kan den slags også give PTSD?

Dertil har jeg kræft, men det synes jeg nu ikke jeg bekymrer mig synderligt om i hverdagen (er færdigbehandlet, men er ikke en garanti for det ikke kommer igen)?

Og så er jeg også ret ensom. Jeg blev tvunget til at flytte til en ny by. Godt nok "kun 30 km" i fugleflugtlinie" fra mine tidligere venner, men med tog ville et besøg tage 2 timer hver vej, så det sker ikke.

Og i den nye by er den jeg kender bedst kassepigen hos købmanden (altså meget lidt).

Det hjælper så ikke når naboerne her mener det er ok at starte ting som kompressor og elværktøj og boremaskiner, kl 08.00.

Altså det er det ifølge husordenen, men ville nok lige vente et par timer mere hvis det var mig, istedet for at ødelægge andres søvn.

Lige nu er de så tilgivet, for jeg har åbenbart fået ny nabo (nyt navne skilt på døren). Så naturligvis kommer man til at larme lidt mens man flytter ind jo. Og de spiller ikke høj musik.

Langt bedre end den hidtidige lejer med 2 teenage-piger, som ikke har andet end Musik og det jeg kalder "Trampe i gulvet-leg" - det de kalder dans.

Hvordan tror i jeg kan få bedre søvn?

JEg tror ikke rigtigt på det der med "blå lys" forstyrrer natte søvnen.

Jeg kan i al fald ikke sove uden mit TV tændt, elleri al fald en radio. Det er mest for at "camouflere andrel yde" i opgangen.

Flytte på landet duer heller ikke. Det har jeg prøvet. Der var så mange fugle at jeg blev vækket ved solopgang alligevel.

HAr i nogle gode råd til en normal døgnrytme.

Jeg tænker vi er henne i noget Meditation eller Yoga eller sådan noget så jeg faktisk kan falde i søvn når jeg ER træt ?

I USA kaldes det tortur hvis man med vilje holder fanger vågne, fx ved at spule dem med vand eller med "hvis støj" . Det føles lidt som det samme?

Og så er man jo totalt ugidelig dagen efter. Jeg magter kun lige akkurat at gå på toilettet, lave færdigretter, og tømme min postkasse 1 gang om ugen ?

Kommentarer

  • Undskyld det blev lidt langt, men tak til dem det kom igennem det hele !

  • Hej

    Jeg har læst alt hvad du skriver, men desværre har jeg intet råd. Min bror klager også over han mange gange ikke kan sove om natten. Jeg tror det er alt hans medicin, der har skylden. Han har meget dårligt hjerte.
    Får du medicin.
    Men det har jo sikkert også noget at gøre med alt det du har gået igennem.

  • Hej Persille, og tak fordi du gad læse mit lange indlæg ;)

    Lyder øv med din bror. Kan kan ikke prøve noget andet medicin så med hans hjerteproblemer ? Jeg ved næsten ikke hvad der er værst, hjerteproblemer, eller ikke at få søvn... begge dele er ALVORLIGT.

    PT . og i lang tid, tager jeg ingen former for medicin, men i mit kræft-forløb fik jeg nærmest et helt apotek skrabet sammen af Morfin og Lidokain og alverdens andet. Men jeg var meget påpasselig med at tage dem (altså tog mindre end det de sagde jeg skulle, derfor overskuddet).

    Jeg har også været i fængsel, det er også hårdt for ens psyke. Der fik jeg også rigtigt meget medicin, sådan noget med 7-10 piller 3 gange om dagen. Ved ikke engang helt hvad de var ? Sikkert antidepressiver og alt muligt andet hurlumhej.

    Mange siger jeg bare skal melde mig ind i en eller anden lokal forening, så lærer jeg nok nogle at kende der... jovist. Men når det er en udfordring blot at tømme ens postkasse, så er man ikke til ret meget socialt, udover måske på internettet eller telefonisk.

    Det er lidt skruen uden ende. Ikke at der er noget galt med at have venner og veninder på internettet, det må bare ikke træde helt i stedet for IRL venner og veninder, hvilket det har gjort for mig.

    Men ja tænker at hele min baggrund med misbrug, hjemløshed, omsorgssvigt, manglende kontakt til min datter osv MÅSKE kan spille ind, måske ubevist?

    Alle disse drømme er ikke alle dårlige. Nogle af dem handler om sex med min eks. Men så er det som hun var som 15-25 årig, ikke som hun er nu som 39 årig. Hende ville jeg ikke engang score hvis jeg fik tilbuddet gg. Men nu kender jeg hende jo også bedre end de fleste efter 10 års samliv.

    Bevares der er plusser og minusser ved alle mennesker, men hun er over stregen gg...

    Eksempelvis... hvad gør det ved ens mandighed når... et er at hun slår op og smutter... men det er ikke for en anden mand, eller bare være single... men for at blive LESBISK... og så endda med en negerkvinde ?

    Jeg er ikke racist, men det ligger bare så langt væk fra hendes "natur" at det var helt bizart at fx møde hende tilfældigt i indkøbscenteret hvos vi begge kommer, og så står hun og snaver med en negerkvinde ?

    • Behøver jeg sige at hun også fik en anden mand fordi hun gerne ville have barn nr 2. Og det FIK hun så.

    Resultat: Hun er hverken sammen med Far nr 2, eller negerkvinden mere. Nu hun bare arbejdsløs på kontanthjælp og med 2 børn. Det kan fame ikke være nemt.

    Men det er jo så hendes problem, ikke mit jo.

    Jeg HAR faktisk fundet EN måde jeg kan sove på uden medicin dog !

    • drikke enten en masse øller eller en halv flaske vodka, men det er så heller ikke skidesundt i længden jo...

    Måske jeg skulle snakke med en psykolog om alle de her ting? Det har jeg bare ikke råd til!

  • persille1persille1
    Redigeret 12 september, 2021, 11:08

    Hej igen

    Ja, livet er ikke altid nemt. Vi har alle vores sorger og glæder, store eller små.
    Min bror kan ikke få bedre medicin end han får nu, desværre.

    Du kan måske få en henvisning fra lægen til en psykolog. Du kan måske få tilskud fra kommunen. Det er da værd at undersøge, men jeg ved godt det ikke er så nemt at tage sig sammen.
    Jeg tror ikke det er sundt med hverken medicin eller alkohol. Så lidt medicin, som muligt.
    Jeg glemmer ikke, da jeg for mange år siden var dybt ulykkelig. Jeg fik medicin, som gjorde mig syg. Det eneste jeg trængte til var nogen at tale med.
    Og det tror jeg også du har behov for. Ja, man gør sig mange tanker og det er ikke altid de bedste tanker. Du burde jo glemme din eks, men jeg forstår godt det slet ikke er nemt.

    Jeg kender en, som tog Baldrian, det hjalp ham med at falde til ro.

Log in eller Registrér for at kommentere.