Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Centyl Mite. Ny dåse med børnesikring kan ikke åbnes

Er der mon andre, som har haft følgende problem ?

Emballagen / dåsen med Centyl Mite (100 tabletter) er ændret. Der er nu en form for børnesikring, så låget ikke uden videre kan skrues af.
Men ak, jeg kunne ikke åbne dåsen, og min kone kunne heller ikke. Der er på låget en tegning, som må være tænkt som en hjælp, men som er uforståelig.
Der er ikke på æsken eller i indlægssedlen nogen forklaring om, hvordan dåsen åbnes.

Jeg ringede til apoteket, som tilbød, at deres chauffør kunne komme forbi og hjælpe. Han kunne heller ikke umiddelbart åbne dåsen, men efter nærmere studie og med brug af mange kræfter lykkedes det. Der er en 'ring' under selve låget, og det er denne ring, der skal aktiveres.

Det er helt urimeligt, at sende en dåse med medicin på markedet med sådanne egenskaber, og uden en brugsanvisning på hvordan dåsen åbnes.

Centyl Mite kan substitueres med Bendroza (1,25 mg bendroflumethiazid og 573 mg kaliumchlorid).
Hvis man vil undgå problemet med en den børnesikrede dåse, kan man købe Bendroza i stedet for Centyl Mite.

I øvrigt har der været store problemer med at skaffe Centyl Mite. Der opstod leveringsvanskeligheder i 2020, og det har varet til langt ind i 2021. Først for ganske nylig kunne Centyl Mite igen fås på apoteket.
Også alternativet Bendroza har været i restordre.

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 9 september, 2021, 07:32

    Du har fuldstændig ret. Det er blevet vanskeligere og vanskeligere at åbne de forskellige dåser o.s.v. Det gælder inden for alt. Jeg må næsten altid have hjælp. Jeg er sur over det, men hvad hjælper det. Ak ja.

Log in eller Registrér for at kommentere.