Hjem Hjerne og nervesystem Urolige ben

Delvis lammelse?

Vil høre om nogen har nogle gode råd imod "urolige ben", på engelsk kaldet RLS?

Jeg har egenligt haft det siden jeg var barn (nu er jeg 39). Også let rysten på hænderne og sådan. Kan huske min mormor rystede så meget på hænderne, at hun måtte drikke kaffe med sugerør, for ikke at spilde på sig selv...

Men da jeg var ung var jeg ret dårlig til både at få morgenmad, og middagsmaden, kunne let bestå af en basse fra bageren eller 2 kradsere, eller delle en bakke pom fritter på grillen, eller ingen ting.

Det hjalp som regel når jeg kom hjem og fx spiste en parisertoast....?

Kan det havde noget med blodsukkeret at gøre?

I starten var det ikke et stort problem, udover at når jeg spillede fodbold med kammeraterne, kunne jeg slet ikke følge med så jeg var altid målmand.

Men gradvist og langsomt er det kun blevet værre. Så slemt at jeg ikke kan sove uden at vende og dreje mig konstant, og det kommer også i hænderne "sovende fornemmelse" eller decideret helt følelsesløs!

Corona har så medført at jeg ikke har gået den daglige tur til købmanden jeg ellers plejede næsten hver dag. Så nu er mine ben så svækkede (fordi jeg også spænder i dem når jeg sover) at de er så udmattede, at jeg kun lige magter at gå på toilettet.

  • jeg er blevet meget bange for trapper, især hvis der fx er 1-2 trin ind i et hus uden et gelænder at holde fast i. Jeg er før faldet ned af trapper, dog kun med et blåt øje til følge, men ikke sikkert man er så heldig næste gang !

Jeg bliver helt i tvivl om jeg skal finde en måde så mine ben kan slappe bedre af især om natten, eller om jeg skal gøre det modsatte, købe en slags træningsmaskine, der især styrker benmuskler ?

MHT til armmuskler kan jeg have svært ved simple ting, som at dreje kapslen af en colaflaske, eller tænde en lighter?

Hvad synes i jeg skal køre ? Evt nogle bestemte Vitaminer? Har overvejet det der "VitaePro" de hele tiden reklamerer med i TV, men er det ikke bare fis i en hornlygte?

Skal lige siges at jeg på et tidspunkt var langtidsindlagt for 5 år siden, og der fik jeg 10 blandede piller 2 gange om dagen pga kræft. Men jeg tager ingen former for medicin nu (højst en Treo efter en bytur).

«1

Kommentarer

  • Hvis du har fået taget blodprøver, så gå ind på sundhed.dk og se hvad dit kalium ligger på. Det kan være lavt kalium, men er det ikke nødvendigvis. Vender tilbage for at se dit svar.

  • Hmmm. Hvor præcist på sundhed.dk burde det stå? I min sygehusjournaler står der ikke noget om Kalium eller prøveresultater i det hele taget, bare en masse ord, som ingen normale mennesker kan forstå ;)

  • Hvis du har fået taget blodprøver kan du, på sundhed.dk, se det under laboratoriesvar eller noget i den stil.

  • Den prøvede jeg også at kigge på, men der står absolut ingen ting, selvom de tog blodprøver på mig hver eneste dag i små 3 mdr? Om ikke andet kan jeg vil bare prøve at tage ekstra kalium eller er det i bestemt fødevarer?

  • Helt så simpelt er det ikke. Det kan være andre ting end kalium du mangler, så du kommer nok ikke udenom din egen læge.
    Hvis man mangler kalium er det vigtigt, at mavesyren er i orden, da man ellers ikke kan optage kalium, det er også vigtigt, at man ikke mangler magnesium da dette også er en betingelse for at kunne optage kalium.
    Hvis mavesyren er i orden og man ikke mangler magnesium, så bør man få nok kalium hvis man spiser en fornuftig kost.
    Der er flere ting, der kan gøre at man kommer i underskud med kalium, bl.a. kaffe, sukker og alkohol samt ved brug af vanddrivende medicin, afføringsmidler, hjertemedicinen Digitalis og kortisonpræparater og for meget salt, og i den forbindelse udskilles også andre vigtige mineraler.

  • Hmm ok. Det med læge har jeg naturligvis været. Faktisk var jeg indlagt en hel måned pga samme problem. Det lader til at lægerne bare konstaterer problemet, men ikke kan afhjælpe det, eller komme med råd til hvad jeg kan gøre ved det, både i forhold til kost, evt medicin, træning osv. Det eneste de kan er at udstyre mig med enten krykker eller en rollator, hvilket jeg syes jeg er for ung til (er blot 39 år).

  • Lægerne ved ikke ret meget (om noget overhovedet) om vitaminer og mineraler. Vi bør selv tage ansvar for vores eget helbred, og helst inden det går galt.
    Spiser du en sund og varieret kost? drikker du (meget) alkohol, meget kaffe eller sukker?

  • fuerzzz

    Min svoger fik sclerose. Der gik meget lang tid før lægerne endelig fandt ud af det. Det var også noget med balance o.s.v.

  • Jeg kunne helt sikkert godt spise sundere, men det er maks 1 gang om året jeg får "junkfood" som Mcdonalds eller grillbaren.

    Men der er mange færdigretter, som jeg tænker ikke er helt lige så slemme (og ikke midt ikke lige så dyre)?

    Altså ikke Frostpizzaer, men fx Boller i Karry eller Lasagne /fra friost).

    Alkohol er meget moderat/kun ved festlige lejligheder. Kaffe har jeg aldrig drukket. Sukker får jeg nok en del af dog i form af cola, er glad for i al fald 2 dåsecolaer pr dag .

    Persille:
    Nu ved jeg ikke ret meget om Sclerose, men kan det typisk starte med balanceproblemer? JEg troede det var noget med at have ondt i knæ- og hofteled eller lign ?

    PS nu er der en et helt andet sted fra som mener jeg nok mangler Jern og B-bitamin, især B12?

    Vil nødig sidde i kørestol ingen jeg er 50 år (er kun lige knap 40 nu )...! - ja eller dø ?

  • persille1persille1
    Redigeret 15 juni, 2021, 09:35

    Jeg ved desværre heller ikke meget om det. Kun at det har med balancen at gøre. Jeg fandt dette. Der er åbenbart forskellige lidelser.
    https://www.scleroseforeningen.dk/viden-om/find-ud-af-hvad-multipel-sclerose-er?gclid=EAIaIQobChMIybmp06qZ8QIVgaOyCh3_1g6WEAAYASAAEgJUKvD_BwE

Log in eller Registrér for at kommentere.