Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Salt i kosten

Jeg finder det forkert at man altid taler om at man skal spise mindre salt. Hvis man får for lidt, får man hyponatremi og det kan man altså dø af. Jeg var selv helt ude i tovene og lå længe på hospital fordi man ikke pludseligt kan sætte saltindholdet meget i vejret (kan give hjerneskader). Problemet er at man ikke mærker nogle ulemper af et saltunderskud før man pludselig falder besvimet om. En overset risiko for især ældre er, hvis man får blodtryksmedicin med dioretika.

Kommentarer

  • Indstillinger

    Åh, Allan, hvor er jeg enig med dig. Jeg har længe ment kroppen selv regulerer, hvor meget salt den har brug for. Før i tiden skulle jeg næsten ikke have salt, men nu kan jeg mærke kroppen vil have salt. Og så spiser jeg salt. Jeg kan tydeligt føle, når jeg har fået nok salt.

    Elefanter går jo lange veje for at finde salt. Så det er klart vi skal have salt.

    Der er forskellige salte, som jeg har forstået det. Jeg har været ved at dø, fordi jeg fik medicin, som skyllede salte ud af kroppen. Lægen lyttede ikke, men heldigvis greb en anden læge ind.
    Jeg manglede ilt og hev efter luft og på sygehuset skulle jeg trække vejret i en pose, som gjorde det meget værre. Men pludselig, gudskelov, blev posen fjernet og jeg fik ilt. Det føltes som om hjernen livede op.
    Bagefter fik jeg at vide, jeg kunne være død hvert øjeblik af hjertestop.

Log in eller Registrér for at kommentere.