Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hørehæmmet hører tydelig musik

Kan nogen hjælpe mig med en forklaring. Min mor på 87 år har meget nedsat hørelse. Hun har haft flere høreapparater, men de kan kun hjælpe lidt. Hun er meget åndsfrisk og altid positiv og i godt humør, men ... Sommetider hører hun tydelig musik. Vi andre i familien har aldrig hørt det. Hun påstår, at det kommer fra naboerne. Det er oftest gamle melodier, som hun kender i forvejen. Fx har hun ikke sovet så godt i nat, fordi “de” begyndte at spille musik kl. 3, hvor hun slet ikke har høreapparater på. Hun bliver ked af det, når vi andre i familien ikke kan høre den musik, hun hører. Jeg ved det ikke, men mit gæt er, at hendes hørecenter i hjernen prøver at erstatte for hendes høretab. Som sagt er hun på trods af sine 87 år særdeles åndsfrisk, endda langt mere åndsfrisk end mange på hendes alder. Hun var for ca. 4 år siden indlagt i 42 dage, inden hun fik indsat pacemaker, som fungerer fint. Men under indlæggelsen lå hun i perioder i døs. Om noget er sket der, ved jeg ikke. Jeg tror dog mere på, at det er hendes hørecenter i hjernen, der spiller ind. Også fordi det næsten altid er de gamle sange, hun kender. Jeg skriver her i håbet om, at andre har lignende erfaringer - eller blot kan føre mig og familien videre. Høreapparater kan ikke hjælpe hende mere, end de allerede gør. Mvh, Finn

Log in eller Registrér for at kommentere.