Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sund kost efter kræft-forløb?

Efter en kræftsygdom for ca 5½ år siden har jeg haft svært ved at spise - i al fald i normale mængder. Min diætist på sygehuset fodrer mig bare med ernæringsdrikke, men disse er dels ret dyre, men også ret kedelige hvis man skal leve udelukkende af dem.

Hun har så sagt at udover det skal jeg ikke afholde mig fra noget - udover light-produkter!

Altså gerne rigeligt med smør, fede pålægstyper, og ja næsten det modsatte af personer der gerne vil slanke sig.

Det lyder jo nok skønt for nogle, bare at skulle vælte sig i sodavand, kager, flødeskum, og opbagt sovs.

Skal lige siges jeg er normalvægtig som det er nu, og har været det hele tiden, dog med + minus 5 kg.

Men jeg tænker, selvom maden skal være kalorietæt, altså være let at spise, og i få mundfulde, så må der vel alligevel findes nogle sunde ting man kan bruge udover masser af smør i maden og lign?

Fylde sig med burgere og pizza og fed ost, og slik og kager, kan vel ikke være sundt heller, selvom jeg ikke er overvægtig?

Jeg har naturligvis googlet en del. men sjovt nok så handler 999 sider om kost om blot "alm sund kost", eller slankekost, hvor fx grøntsager udgør en stor del.

Jeg skal en anden vej.

Kender i nogle gode sider eller har nogle råd selv ? Altså kalorierigt, på så lidt plads som muligt?

Er eksempel på hvad jeg ofte bruger for tiden hvis det skal være varm mad, så er det Knorr Snack Pot, som blot er en kop med vist nok 70 gram blandet pulver i, som man hælder 2,5 dl vand kogende vand i.

Sådan en kop kan jeg ofte spise af 2 gange på samme dag, for min appetit løber tør når jeg er halvvejs.

Og tænker der næppe er meget næring i 35 gram pulver jo. Der må være bedre måder?

Log in eller Registrér for at kommentere.