Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kæreste bliver ubehagelig når hun drikker

Redigeret 8 november, 2020, 12:24 i Alkohol

Hej derude.

Jeg vil gerne starte med at sige vi er lesbisk par. Jeg er 22 og min kæreste er 27 år. Jeg elsker hende så højt og jeg ved hun elsker mig. Vi har et rigtig godt forhold. Bortset fra når hun drikker. Hun drikker sig så fuld at hun bliver ubehagelig. Hun kan ikke holde øjenkontakt, hun vælter. Lyver,Falder i søvn alle steder umuligt at vække, man kan hælde vand ud over hende, gennem ryste hende, uden at hun vågner. Brækker sig. Skaber sig. Tisser på gulvet. Og sidst stjal hun 200kr, og det kunne hun aldrig finde på normalt, og vi mangler ikke penge. Hun sagde i fuld tilstand, det var en prank, for at se om han opdagede det.( De er self afleveret tilbage) når hun gør sådan nogle ting går det også ud over mig, da man tror jeg med til det. Er så flov over det. Hun føler nemt at jeg går imod hende, jeg vil holde hende tilbage fra hendes venner. At jeg er rigtig ond, når jeg prøver hjælpe hende. Hun bliver så fuld hun til sidst ikke ved hvem folk er eller hvad hun laver. Hun begynder tit at tro at hendes venner er hendes chef, kollager, de kan blive til helt andre personer. Og til sidst mister hun helt tale evnen. Jeg bliver bange, ked af det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre i sådanne situationer. Kan ikke holde ud at se hun ike kan tage vare på sig selv. Og gør mig så nervøs, når hun tager ud. Jeg kan sagtens snakke med hende dagen efter og hun er utrolig ked af hendes opførelsel og kan forstå at det gør mig ked af det. Men hun kan nærmest ikke huske det. Hun er kun 27 år og der skal self festes igennem.... Men man ved aldrig om hun bliver sådan efter 3 øl eller 10 øl. Nogle der har været i samme situation? Eller er der noget jeg kan sige. Kan det være hendes psyke? Kan man gøre noget for hun ændre adfærd når hun drikker?

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 10 november, 2020, 10:04

    Du kan ikke gøre noget som helst, desværre. Du kan enten finde dig i det eller gå. Bliver du vil du efterhånden blive mere og mere ulykkelig. Det eneste der muligvis kan få hende til at forstå det er alvorligt er at du forsvinder og ikke kommer igen.
    De mennesker, der drikker kan man ikke klare.
    Jeg ved godt man håber på et mirakel, men det udebliver.
    Jeg ved også du bliver, du er så ung at du ikke er klar over alvoren. Det er bare sørgeligt du skal spilde flere år på at tro du kan gøre noget.
    Hvis du vil dig selv det bedste skulle du afslutte det forhold og få noget godt ud af livet. Ellers kan du om nogle år se tilbage og fortryde du spildte de år.
    Sørgeligt, men sandt.

  • Indstillinger

    Må desværre give Persille ret. Det er i al fald intet DU kan gøre.

    En meget lille chance er at hun selv ser at hun selv indser sit problem og søger hjælp. Og snakker jeg ikke om antabus hos lægen, men decideret døgnbehandling.

    Det er rasende dyrt (vist nok omkring 80.000 kr), men dem kan man få kommunen til at betale.

    Men selv med de bedste af disse steder er det kun ca 30% som forbliver ædru bagefter.

    Og det er med professionel hjælp.

    Så der er intet DU kan gøre - udover som Persille skriver at lade med at spilde dit liv og finder andre veje, for det bliver kun værre med tiden end det du allerede har beskrevet her.

  • Indstillinger

    Ps langsomt vil det du beskriver som "men når hun drikker" blive til hver eneste dag.

  • Indstillinger

    Du kan desværre intet gøre, når Kong Alkohol er flyttet ind hos din kæreste. En privat døgnbehandling hjælper mange.
    Jeg har selv været i døgnbehandling for mit alkohol misbrug. Ca. 50% af mine “medpatienter” er stadig ædru. Det er 10 år siden.
    Men det kræver, at din kæreste erkender sit problem.

Log in eller Registrér for at kommentere.