Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Alkoholikere og dehydrering?

Hej folkens !

Et spørgsmål jeg har undret mig over i årevis...

"Alle" ved at alkoholiske drikke virker vanddrivende, altså at man ved indtag tisser mere end man indtager, og kan føre til væske-underskud, også kaldet dehydrering. Noget lign ses undertiden ved brug af Ecstasy, for man får så meget lyst til at danse og man sveder meget og glemmer at drikke noget ikke-alkoholisk.

Hvilket vist også er den primære årsag til tømmermænd efter en bytur for mange.

Men så kom jeg til at tænke på - min ekskæreste arbejde et halvt års tid i en Aldi-butik, og hun fortalte om en mand som troligt var der hver eneste morgen ved åbningstid for at købe en flaske vodka. Og han gik ikke engang hjem med den. Han drak den bare ude på P-pladsen, eller i nærheden.

Ved middagstid kom han tilbage efter en ny flaske. Og da de nærmede sig lukketid - sådan 17-18 tiden typisk, kom han efter 2 flasker igen (for nu ville der jo være mange timer til de åbner igen).

Kan jo seføli ikke vide om han delte dem med nogen, men det virkede ret ekstremt.

Men der findes jo også tonsvis af "skabsalkoholikere" altså alle dem som bare "nyder et par glas vin derhjemme" - som i virkeligheden er "et par flasker". Og køber ind i forskellige butikker hver gang de køber alkohol netop for ikke at blive kendt som "den lokale druksut".

Jeg ved udmærket om de "normale" alkohol-relaterede dødsårsager, som skrumpelever, men det tar jo let 20-30-40 år med druk før det sker.

Hvordan kan det være at de ikke ganske enkelt dehydrerer til døde ? Især med den hedebølge vi lige har haft, men som dog heldigvis ser ud til at være ovre nu?

Altså hvis man dag efter dag måske drikker en halv liter vand, eller mælk om morgenen og så øl eller vin eller vodka kun derefter, så burde man da være i massivt væskeunderskud hele tiden ?

Log in eller Registrér for at kommentere.