Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hofteartroskopi (cam impingement)

Hej allesammen

jeg er ny i dette forum, så er ikke helt sikker på disse spørgsmål er slået op rigtig sted men prøver alligevel.

For lige knap et år siden kom jeg til skade i en fodboldkamp, hvor jeg fik et godt vrid i knæet og hoften.

Jeg var selvfølgelig dum nok til ikke at få taget et røntgen af “skaderne”. Og tog desuden først til lægen 2-3 uger efter episoden.

I de 2-3 uger inden lægebesøget havde jeg meget ondt i knæet og smerterne “overdyngede” nok smerterne i hoften.

lægen bad mig tage til fys, hvilket jeg gjorde og der gik jeg 10 gange inden det egentligt gik op for mig, at det nok drejede sig mest om pengene end mine skader (forsikringen betalte dog).

De behandlede mit knæ 2-3 gange og det blev egentlig også bedre med tiden, heldigvis!

men min hofte blev de ved med at behandle. Symptomerne var for dem og nok også for mig lidt uklare i starten. De anede ikke en dyt om hvad de skulle gøre. Jeg fik “shock” behandling først på bagsiden af hoften, den næste gang jeg dukkede op og sagde det ikke var blevet bedre behandlede de siden ved hoften og de efterfølgende gange forsiden. Ubehagelig behandling at skulle igennem så mange gange, for da de havde behandlet forsiden, bagsiden og på siden af min hofte ja så startede det forfra og inkorporerede lidt akupunktur. Og intet hjalp.

symptomerne blev gradvist værre i hoften.

jeg arbejder som tømrer og hen ved de kolde måneder er det rigtigt slemt, hvis jeg fx har kravlet op og ned af stillads hele dagen.

jeg har ondt når jeg sidder i en bil, jeg har ondt når jeg sidder foran fjerneren og hvis jeg har siddet rigtigt længe så gør det ondt at komme op og stå.

toiletbesøg gør ondt, at tage bukser og strømper på gør ondt.

tit kommer der kliklyde fra hoften når jeg rejser mig.

kan på de gode dage holde til at løbe omkring 3-4 km uden smerter bagefter.

endelig fik jeg efter fys taget mig sammen til at tage et smut forbi lægen igen som gav mig en henvisning til en røntgen.

det tog dog lang tid, tildels selvforskyldt. men jeg kom til skade i april/maj mdr og kom først til en røntgen og ortopædlæge i slut november mdr.

der konstaterede de at jeg havde CAM impingement og at det muligvis var problemet. Dog havde jeg det på begge hofter, men vriddet i kampen havde nok forårsaget nogle skader.

så jeg blev henvist til en mr scanning forholdsvis hurtigt, midten af december.

efter de havde kigget mine billeder igennem mente lægerne de kunne tilbyde mig en kikkertoperation dog helt i Odense.

her kom jeg for i starten af januar mdr og lægen jeg var ved var meget i tvivl om, hvorvidt de ville operere, fordi der stod i min journal at jeg muligvis havde begyndende slidgigt i hoften.

så jeg fik en ny tid i februar hos en artroskopi læge, som ville have kigget mine billeder igennem og taget en beslutning om, de kunne tilbyde mig en operation.

han konstaterede at jeg havde en ledlæbeskade pga cam impingement, hvilket de godt kunne afhjælpe mig med. Gudskelov for at jeg endelig fik et klart svar.

Mit spørgsmål var egentligt om der var nogen herinde, som havde erfaringer efter sådan en operation?

jeg er en lille smule bange for det kommer til at påvirke mit arbejde som tømrer, men lægerne mener det er meget individuelt, altså hvor længe osv man kommer til at gå sygemeldt.

men hvis nogle herinde havde erfaringer med sådan en type operation (efterfølgende) ville jeg blive glad for noget vidensdeling :-)

Log in eller Registrér for at kommentere.