Hjem Søvn Søvn, søvnbesvær og sovemedicin

Realistiske drømme -konstant-

Jeg ved ikke om det er en decideret lidelse, men jeg har et problem når jeg sover. Det er mine drømme den er gal med. Jeg drømmer helt vildt realistisk hver eneste nat, og det er som om jeg er der selv. Jeg ved godt det er normalt at have virkelighedstro drømme, men jeg har dem HVER nat. Når jeg vågner skal jeg mindst lige have ½ time til at sunde mig, før jeg kan forstå hvad der er virkelighed og hvad der er drøm.

Det jeg frygter er, at nogle af de ting jeg drømmer, underbevidst sætter sig og forstyrrer min hverdag. F. eks. kan jeg opleve noget i drømme, som får mig til at synes ondt om en anden person, eller bare generelt tro noget om en anden person. Det kan jeg godt komme til at videreføre til den virkelige verden nogle gange, hvilket er helt absurd.

Det mest skræmmende ved mine drømme er, at jeg drømmer om stort og småt. Det er præcis som en normal dag, hvor der ikke nødvendigvis sker noget bemærkelsesværdigt. Alligevel sker der dog en helt masse, og om morgenen kan jeg huske, at mine drømme har udspillet sig flere forskellige steder og med forskellige personer. Drømmene er dog trods alt en sløret masse af forskellige personer og lokationer, og hænger ikke hele tiden sammen som en normal hver dag, det er klart. Men alligevel er det MEGET ægte: selve måden hvorpå jeg kan føre samtaler, være tæt på folk og snakke om ting jeg i virkeligheden også gør. Hvis der er noget jeg skal have gjort næste dag, så kan jeg drømme at jeg gør det i drømmen. Eller noget som jeg gerne vil, så gør jeg det i drømmen. Det lyder måske dejligt, men det er det ikke. Det tager noget af lysten fra at gøre det i virkeligheden.

Jeg synes det er en både foruroligende og belastende tilstand jeg er i mht. mine drømme, og jeg håber jeg kan få gode råd og hjælp til at fjerne problemet. Om end ikke andet, så ville det da være dejligt med en psykologisk forklaring på hvorfor jeg har det på den her måde, når jeg sover.

Jeg er 20 år gammel og mand.

Tak på forhånd for jeres svar.

Kommentarer

  • jennjenn
    Redigeret 4 april, 2020, 17:24

    At dine drømme, er så realistiske, viser, at du er meget stærkt følelsesmæssigt tilstede. Det tolker jeg umiddelbart som noget positivt. Det betyder, at du (ialtfald i drømme) er meget levende og i god kontakt med dit ubevidste sind.

    Du skriver, at du frygter, at de ting du drømmer, underbevidst sætter sig og forstyrrer din hverdag. I virkeligheden er det faktisk lidt omvendt: Drømmene er et budskab fra din underbevidsthed. D.v.s. at der altså er noget ved de personer, du drømmer om, der allerede har sat sig ubevidst og det kommer frem i drømme. Problemet er bare, at du ikke har lært at forstå drømmesproget og derfor ikke får fortolket drømmene rigtigt. Derfor kommer du let til at tage drømmene for pålydende og overføre drømmens følelser til personen i virkeligheden.

    De personer, der er med i dine drømme, er på ingen måde tilfældigt valgte. Det er nok ligesom når en filminstruktør skal besætte nogle roller: Skuespilleren til hver enkelt rolle er valgt med omhu, fordi netop denne person kan tilføre rollen præcist det rigtige. På samme måde vælger din underbevidsthed præcist, hvilke personer der er de rigtige til hver enkelt rolle i din drøm.

    Regel nr. 1 i drømmetydning er, at man selv er alle personer i sin drøm. Andre mennesker i drømmen er så at sige spejlbilleder af noget i én selv. Det er jo DIN drøm.
    Du skriver: 'F. eks. kan jeg opleve noget i drømme, som får mig til at synes ondt om en anden person, eller bare generelt tro noget om en anden person. Det kan jeg godt komme til at videreføre til den virkelige verden nogle gange, hvilket er helt absurd'.
    Ja, det bliver let absurd, for personen i drømmen er kun et symbol – et spejlbillede af noget i dig selv. Når du kommer til at synes ondt om en anden person, som følge af en drøm, så spejler denne person noget i dig selv, som du ikke kan lide. Du ser det hos den anden person, men du ser det ikke hos dig selv.
    De ting, vi ser hos andre i vores drømme, er typisk egenskaber eller karaktertræk, vi ikke erkender, at vi også selv har (sider vi måske helt har undertrykt eller fortrængt og som kan skabe indre konflikter).

    Når du i drømmen får onde følelser for en anden person, er det altså i virkeligheden en side af dig selv, du er i konflikt med og har onde følelser imod. Det er bare lettere for dig at se det hos en anden end hos dig selv. Samtidigt kan det dog også vise, at du måske har nogle uerkendte problemer med denne anden person i virkeligheden.

    Drømmene er en slags sikkerhedsventil, så det indre får et talerør udadtil. Desuden bliver dagligdagen bearbejdet i drømmene, så de ting man har oplevet kan blive færdigbehandlet og derefter arkiveret i det ubevidste. Men hvis der er ting i dagligdagen, der ikke lige kan færdigbehandles, fungerer drømmene også som problemløsere. Forstået på den måde, at sindet gennem drømmen bringer et problem eller en indre konflikt op i bevidstheden, så man har en chance for at forholde sig til og få løst problemet. Når problemet er løst vil drømmene stoppe.
    Den type drømme du beskriver, får mig til at tro, at der er nogle ting i din dagligdag i nutiden, du har brug for at blive mere bevidst om. Lytter du til dig selv? Hvordan har du det i det daglige? Hvordan fungerer samværet med andre? Er du sammen med mennesker i din hverdag, som du ikke har det helt godt sammen med? Hvordan tackler du i så fald det? Er du selv tilfreds med din reaktion? Kan du sige fra overfor andre?
    Prøv at lære af dine drømme. Se om du kan afkode drømmens budskab til dig. Det er en besked direkte fra dit ubevidste sind.

    Man kan ikke 'fjerne' sine drømme men man kan godt lære til en vis grad at kontrollere dem. Jo mere i kontakt du er med dig selv i dagligdagen, desto mindre vil din underbevidsthed have behov for at komme i kontakt med dig, når du sover. Har du tid og ro til at mærke dig selv i løbet af dagen? Lytter du til dig selv? Ofte er det sådan, at man i dagligdagen har så travlt med alt muligt andet udenfor sig selv, så man helt glemmer at lytte til sig selv. Det kræver ro og nærvær. Måske er det eneste tidspunkt, man er rolig og nærværende på, når man sover og så er det her, underbevidstheden må prøve at blive hørt.

    Derudover kan du samarbejde med din underbevidsthed: I kan indgå en aftale, så den får lov at få sine budskaber frem men på en måde, så den ikke forstyrrer din nattesøvn mere end højst nødvendigt. Du kan anskaffe dig en notesbog og når du vågner af en drøm, kan du skrive drømmen ned med det samme. Få flest mulige detaljer med - også de følelser du havde i drømmen og lige da du vågnede. Næste dag læser du den igennem og skriver frie associationer ned.
    Drømmesproget består af symboler og metaforer og man kan lære at forstå og 'tale' dette sprog. Derved får man en direkte kanal ind til sit eget ubevidste – ikke noget der er let at opnå, så hvis man gerne vil lære sig selv bedre at kende, er drømme en sand gave.

    Jeg håber, at dette gav dig lidt forklaring, du kan bruge.

Log in eller Registrér for at kommentere.