Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sudden deafness - min oplevelse

Jeg har netop haft "Sudden Deafness". Det var meget ubehageligt, og tanken om at det måske er permanent er ikke rar. For at give erfaring videre til andre, der måske får det, beskriver jeg her min oplevelse.

Søndag: Sad og så fjernsyn om eftermiddagen. Følte at jeg ligeså stille mistede lidt hørelse på det ene øre. Det blev værre og om aftenen følte jeg mig næsten døv på det øre. Jeg følte også voldsom trykken i øret.

Mandag: Da jeg vågnede hørte jeg ligeså dårligt som aftenen før. Jeg havde nu også noget rungen i øret når der var larm. Jeg var overbevist om at det måtte være en klump ørevoks og tog til lægen for at få det skyllet ud. Jeg har haft sådan en prop et par gange før og tænkte det var en ren ekspeditionssag, jeg lige kunne klare på vej til arbejde. Jeg blev overrasket og chokeret da hun sagde "Der er ikke noget ørevoks, alt ser fint ud". Det første jeg udbrød var "Hvorfor pokker kan jeg så ikke høre noget?". Lægen målte tryk i øret og det så fint ud, så hun kunne ikke sige hvorfor jeg ikke kunne høre, så hun henviste mig til ørelæge.

I løbet af dagen blev rungen i øret værre og der kom noget tinnitus ind over. En lidt speciel form for tinnitus i og med at den steg i styrke når der var lyd omkring mig. Som om den altid overdøvede andre lyde f.eks. når folk talte. Det værste var når jeg selv talte, så rungede det vanvittigt og tinnitussen var meget høj.

Tirsdag:
Rungen i øret var taget til og tinnitus var blevet endnu højere og overskyggede nærmest alt lyd.

Besøg hos ørelæge. Høreprøve viste stærkt reduceret hørelse på øret, primært mellem 1500 og 3000 Hz. Det er der hvor tale ligger. Resten af frekvensbåndet var stort set med normal hørelse. Det kunne forklare den underlige opfattelse jeg havde af lyd at jeg kun hørte de dybe og høje toner med det øre.

Ørelægen diagnostiserede det med "Sudden deafness". Han var ikke i tvivl om at det var et problem i det indre øre, men hvad der gjorde det kunne han ikke sige. Hans bedste bud var en virus. Han vurderede at der var ca. 50% chance for at hørelsen kom igen. For at hjælpe det på vej fik jeg prednisolon tabletter til 10 dage. Han sagde at man var ikke helt sikker på, det gjorde en forskel, men man gav det for en sikkerheds skyld, fordi man tror det måske øger chancen for at få hørelsen tilbage.

Jeg fik en tid til 14 dage efter. Så kunne man nærmere vurdere situationen, da det normalt var indenfor de første 14 dage at det blev bedre, hvis det blev bedre.

Om aftenen besluttede jeg at tage 14 dage fri fra arbejde for at give kroppen optimal ro til at komme sig og bekæmpe en eventuel virus.

Onsdag: Tinnitus'en begyndte mere at lægge sig som en stabil summen/piben og ikke stige i styrke når jeg hørte lyd. Så mere som "klassisk" tinnitus. Der var stadig meget rungen i øret og ingen forbedring på hørelsen. Trykken i øret forsvandt i løbet af dagen.

Torsdag: Rungen i øret begyndte at aftage. Masser af tinnitus og ingen forbedring på hørelse.

Fredag: Jeg følte at jeg kunne høre lidt mere og rungen i øret var næsten væk. Jeg var dog usikker på om jeg blot var ved at vænne mig til "min nye verden af lyd" eller om det var reel forbedring.

Lørdag: Når jeg hørte tale begyndte jeg at kunne høre noget på øret som jeg ikke kunne før. Det lød meget "dåseagtigt", som om jeg opfattede lyden, men den blev transmitteret i en frekvens som var for høj. Stadig stærk tinnitus.

Søndag: Jeg var nu overbevist om at der var klar fremdrift med hørelsen og det ikke blot var tilvænning. Det "dåseagtige" tale var nu tættere på normal frekvens og nogle stemmer lød normale. Tinnitus var aftagende.

Mandag: Stadig dåseagtige tale, men mere af det og mere tale lød nu normalt.

Tirsdag: Tale var ikke dåseagtige længere, og jeg følte nærmest at hørelse var normal. Kunne begynde at opfatte stereolydbilledet når jeg så fjernsyn. Stadig noget tinnitus.

Onsdag: Følte at jeg havde fuld hørelse. Stadig lidt tinnitus, men ikke meget.

De efterfølgende dage forsvandt det sidste tinnitus ligeså stille. Da jeg kom til ørelægen 14 dage det var sket, havde jeg fornemmelsen af at hørelsen var tilbage på normal. Det bekræftede høreprøven.

Hvad jeg gjorde undervejs: Jeg testede ind imellem min hørelse med denne youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=kQXFw6JFbVQ. Jeg brugte især tonen på 2000 Hz som test, da det var den jeg hørte dårligst. Det er uvidenskabeligt, men det var meget tydeligt for mig, at i starten kunne jeg slet ikke høre tonen med det dårlige øre, og over tid kunne jeg begynde at høre den. Det erstatter selvføligelig ikke en rigtig høreprøve hos ørelægen, men jeg kunne ikke styre min nysgerrighed i at følge med dagligt. I starten hvor der slet ikke var fremdrift, var det dog dybt frustrerende, og var nok med til at forstærke frygten om at det måske ikke blev bedre. Da der kom fremdrift var det utrolig opmundrende.

Jeg spiste sundt, masser af frugt, grønsager, vitaminer, ingen alkohol, ingen kaffe og sov alt hvad jeg kunne. Jeg holdte mig også fra høje lyde og så TV med lavt lydniveau og gav øret pauser på mange timer hver dag helt uden lyd. Der var en dag jeg støvsugede, det gjorde jeg med høreværn på. Om noget af det gør nogen forskel ved jeg ikke, men ud fra et forsigtighedsprincip gav det mening for mig. Det gav også følelsen af at kunne gøre "et eller andet".

Log in eller Registrér for at kommentere.