I tvivl om jeg skal gå min læge på klingen
Er der nogen af jer derude der har noget erfaring eller oplevet noget lignende?
Jeg synes ikke min egen læge lytter til mig. På grund af mit stofskifte får jeg jævnligt taget blodprøver, den 4/3 2019 får jeg taget en blodprøve der viser at min transferrin mætning er for lav. Min jern ligger i den lave ende af normal området, jeg tager jerntilskud. Derfor får jeg taget yderligere 2 blodprøver, ud fra de blodprøver kan jeg se at min eGFR falder og at min kreatinin stiger.
Tallene ser således ud:
9/4 2018: eGFR: 84, Kreatinin: 79
4/3 2019: eGFR: 80, Kreatinin: 82
21/5 2019: eGFR: 77, Kreatinin: 85
25/7 2019: eGFR: 72, Kreatinin: 90
Mine øvrige tal ligger pænt indenfor normal området.
Da jeg spurgte min læge om det er en normal udvikling for de to tal forklarede hun at det er normalt de svinger indenfor normalområdet, hun nævnte også at ved en nyresygdom vil den ene falde og den anden stige. Jeg synes bare ikke de svinger, for mig ser det ud til at eGFR falder og Kreatinin stiger. Nu er jeg bekymret for om der mon kan være noget galt.
Lidt om mig: Jeg har 2 piger på 2 og 4 år, ukomplicerede graviditeter og fødsler. Jeg spiser sundt og varieret, drikker mellem 2-3 liter vand om dagen, går mine 10.000 skridt og 20 trappe etager dagligt. Jeg synes egentlig jeg har nogenlunde normale toilet vaner, indimellem er det lidt trægt og sviende at komme af med vandet.
Jeg er på det seneste (sidste års tid) begyndt at få uforklarlige blå mærker, nogen af dem er store og mørkelilla. Mine ben hæver nemt hvis jeg står eller sidder, desuden klør de og særligt mine lår, jeg har jævnligt kradsemærker på dem og blå mærker som følge af kløeriet.
Mine fingre har også tendens til at hæve. Jeg døjer meget med uro i benene og har svært ved at falde til ro om natten. Egentlig har jeg slået mine symptomer hen med at det nok er stofskiftet der driller, som i øvrigt er velreguleret med Eltroxin. Nu er jeg blevet bekymret for om der mon ligger noget andet til grund for det.
Har I oplevet at få taget blodprøver der så sådan ud og i givet fald, var der en årsag til det eller var det bare sådan?