Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ASHagen: Effekt af gængs behandling efter blodprop

Findes der nogle statistisk valide undersøgelser af, hvor mange ekstra leveår man får ved at give folk med en diagnose på apopleksi den gængse langtids-behandling med blodtrykssænkende og blodfortyndende medicin, samt evt. statiner? Jeg spørger fordi der findes en amerikansk undersøgelse vedr. effekten af at give statiner, den var 14 dages ekstra levetid!. Jeg har selv haft et tilfælde, hvor man diagnosticerede det som værende en blodprop i hjernen forårsaget af et pludseligt meget forhøjet blodtryk. Man fandt intet ved CT-skanning, alle mine blodværdier var normale, kolesterolet endda i underkanten. Jeg har stadig lidt nedsat kraft i venstre side og lidt problemer med balancen.
Jeg er med på at tage blodtrykssænkende medicin og tager også troligt den blodfortyndende, selvom jeg egentlig hellere ville være fri og har nægtet at tage statiner. Jeg er godt klar over, at man ordinerer medicinen forebyggende, men kunne godt lide at vide, hvor god effekten af den er, målt på hvor meget ekstra levetid man opnår. Måske også hvor meget folk iøvrigt rapporterer om nedsat livskvalitet p.g.a. bivirkninger ved behandlingen.

Log in eller Registrér for at kommentere.