Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Halsbrand, sure opstød, mavesyre-reflux

Hej.

Jeg blev ramt af sygdommen for ca 8år siden. En dag hvor jeg var kommet til at spise overdrevet meget hvilket gjorde det meget være, og der gik det rigtigt op for mig at der var et eller andet helt helt gal med mig.... jeg blev helt svimmel og fik ondt i mavens øverste del. Det spændte i hele hoved og mavens tarme, det som skulle være sureopstød og halsbrand. Jeg fik kvalme og gik i panik. Jeg kunne ikke synke mere. Hvergang jeg lå ned kom det op i halsen om natten. Det hele løb op hele tiden. Det stod på hverdag i næsten 2år.

Jeg startede med at få medicin fra lægen som hed pantoprazol, hvilket jeg ikke kunne tåle og havde stærke bivirkninger så det blev kun være. Lægen gav mig så Omeprazol hvilket var meget bedre men stadig bivirkninger i form af depresioner, angst søvnproblemer. Jeg tog det og fik af vide fra lægen det bliver godt igen efter 2-4uger. Men det fortsatte desværre. Jeg ville gerne slippe med medicinen og sygdommen.
Jeg fik efterfølgende at vide jeg skulle tag medicinen efter behov resten af livet. Det stod på i 2 hårde år med sygdommen selvom jeg var til diverse undersøgelser med kikert af spiserør, mavesæk og tolvfingertarmen med vævsprøver osv. Samt ultralydsscanning, og Måling af mavesyre i spiserøret (24 timers pH-måling)

Alle test gav ingen resultat.

Jeg havde det meget meget dårligt med at lægerne ikke kunne finde noget andet end at jeg skulle spise mindre og tag medcin resten af livet. Jeg var hverken overvægtigt eller gammel. Men blot 23år gammel og fitness dreng.

Efter at have prøvet at spise mindre måltider og spise forskellige kost hjalp det ikke.

Efter 2år at have døjet med lidelsen fandt jeg selv ud af hvad problemet rent faktisk var årsagen:) og jeg var så lettet og kunne ikke tro det selv.
Jeg har siden ikke rigtigt haft nogen former for symptomerne 8år efter. Ingen medicin heldigvis. Har helt glemt at jeg faktisk havde sygdommen.:)

Det der var årsagen det var min mavemuskler.
Jeg trænede meget mave og havde 8 pack. Som gjorde at de pressede indad i maven. Så maden i mavesækken blev presset nemt op i spiserøret. Maven sækken og tarmene havde ikke plads til at udvide sig så det var meget meget begrænset hvad jeg kunne spise og når jeg spiste formeget hvilket skulle være normalt måltid som jeg betegner det nu, så kom symptomerne. Man skal stadig aldrig spise for meget altså store måltider som belaster mavesækkens øverste del.

Jeg tog faktisk 7-10kg på efter jeg stoppede med at træne mave altså kun mave delen. Jeg træner stadig alt andet. Og jeg har det helt fint i dag. Alle symptomerne gik langsomt væk i løbet af 3-6 måneder efter jeg stoppede med at træne mave.

Jeg skriver denne indlæg for dem der sidder og døjer med de samme problemer, og måske kan hjælpe dem med dette råd. Og de læger der undersøgte mig skal hvide at det var den årsag som var netop skyld i mit tilfælde, og at de fremover kan anbefale andre at gøre det samme.

Mvh

Log in eller Registrér for at kommentere.