Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er alt OK med mit barn?

Redigeret 23 oktober, 2018, 08:37 i Små børn

Hej.

Jeg er mor til 3. Min ældste Cornelia har altid været selvstændig og god til at fordybe sig i lege med hende selv og andre. Mit midterste barn Ralph virker til at have svært ved at sidde stille. Han er 2 år og sidder sjældent stille og fordyber sig i en leg. Der skal hele tiden ske noget, og nogle gange går det lidt for vildt for sig, synes jeg.

Jeg er på det seneste blevet anbefalet af min mødregruppe at købe et Misioo boldbassin, så han bare kan sidde stille og lege med boldene. Det hjælper lidt, men jeg vil nødigt have, at andre ikke har lyst til at lege med ham, fordi legen bliver lidt vild.

Hvad vil tegnene være på ADHD i så tidlig en alder?

Kommentarer

  • Indstillinger

    Han er kun to år, han er dit mellemste barn, hvilket vil sige, at der også er en baby, han skal kæmpe om opmærksomhed med.
    Og så er ham en dreng.
    Ligegyldigt hvor ens, vi prøver at opdrage vores børn, så fornægter kønnet sig altså ikke.
    Selv om børn har samme mor og far, så er de altså stadig forskellige, så at dit ældste barn er god til at fordybe sig og underholde sig selv, behøver dine andre børn altså ikke blive magen til.
    Hvis jeg var dig, ville jeg tage det helt roligt, måske lige være ekstra opmærksom på om den ældstes behov for at fordybe sig i egen underholdning ikke bunder i, at hun føler sig overset i søskendeflokken. Hun er den ældste, hun er så nem, at det måske kan være lidt for let at "glemme" hende.
    Umiddelbart som det står her, virker din søn helt normal - men desværre er det blevet meget moderne af hæfte alle mulige diagnoser på børn, måske endda begynde at medicinere dem. Det synes jeg helt klart, du skal vente med.
    Midterbarnet skal ofte kæmpe lidt mere end andre søskende - han er ikke den store og fornuftige, han er heller ikke den lille og hjælpeløse.
    Selvfølgelig må han blive lidt mere vild, hvilket i øvrigt er sundt - han bliver stærk af det.

    Så - for nærværende: Nyd dit sunde og aktive barn.

  • Indstillinger

    Jeg er kommet med et bud d 18.10 - jeg ser,at du har redigeret i dit oplæg d., 23.

    Det vil sige, at du altså HAR set mit indlæg.

    Nu er det her jo ikke en brevkasse, men et debatforum, så derfor vil det være rigtigt fint, hvis du lige meldte tilbage.

    Der kan sagtens være andre,der gerne vil deltage, men hvis trådstarter alligevel ikke mener, at emnet er stort nok til, at man gider forholde sig til de bud der kommer, kan det jo være ligegyldigt.

Log in eller Registrér for at kommentere.