Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Strækmærker

Hej

Jeg har læst en artikel om at indsmøring med mandelolie på maven kan reducere risikoen for strækmærker med næsten 50%. Artiklen henviser til en klinisk undersøgelse af gravide, som konkluderede, at den bedste forebyggelse er dyb massage af maven eller øvrige områder med mandelolie i omkring 15 min.

Artiklen:
massagecentret.dk/vejledning_gravide_striae_gravidarum.html

Det lyder jo meget fornuftigt at man f.eks. efter en graviditetsmassage kan få smurt maven ind i mandelolie. Er der nogen der har erfaring med forebyggelse af strækmærker med mandelolie eller har prøvet behandlingen i København?

Der findes jo mange dyre cremer fordi producenterne gerne vil tjene penge på gravide kvinder, men hvis gravid massage af maven med mandelolie kan hjælpe, så er de trods alt et bedre alternativ.

Kommentarer

  • Indstillinger

    Jeg har god erfaring med massage med mandelolie på maven, lysken, bryst m.v. for at undgå strækmærker. Det har jeg gjorde jeg første gang jeg var gravid og fik ingen strækmærker og fortsatte derfor også med det i min anden graviditet.

    Det er selvfølgelig smart at man unde en graviditetsmassage samtidigt får indsmurt områderne med mandelolie, fordi massøren kan komme i dybden med hud og bindevæv under sådan en gravidmassage. Massagecentret i København der har lavet artiklen tilbyder det for 100 kr. så det må siges at være en billig behandling. Jeg kan ikke se hvor mange gange indsmøringen anbefales, men hvis man får graviditetsmassagen hver måned, så kan man jo selv følge op derhjemme også.

Log in eller Registrér for at kommentere.