Hjem Søvn Søvn, søvnbesvær og sovemedicin

Metode til helbredelse af søvnapnø

Jeg har i en del år haft diagnosen central søvnapnø. Jeg kan desværre ikke bruge de maskiner, man tilbydes, til at hjælpe med vejrtrækningen. Jeg kan simpelthen ikke falde i søvn med alt det udstyr.

Så jeg klarer mig så godt jeg kan uden. Desværre er der nu ved at komme forskellige skader som følge af iltmanglen om natten og vel også på grund af den stressbelastning, organismen udsættes for, når vejrtrækningen udebliver.

I alle årene har jeg forgæves ledt efter en mulighed for helbredelse. I stedet for at lappe på problemet med dyrt teknisk isenkram, der jo også belaster organismen, må det da være bedre at gøre noget ved årsagen for derved at helbrede sygdommen!

Jeg har ledt på internettet på dansk og andre sprog i årevis. Forgæves!

Men her i vinteren 2018 kom jeg på sporet af noget. Jeg gav mig nemlig til at læse diverse bøger, der handler om åndedrættet generelt. Det var på den måde, at jeg kom på sporet af russeren Konstantin Buteyko (1923-2003).

Buteyko mente, at søvnapnø faktisk skyldes, at vi trækker vejret forkert. For det første har vi en tendens til at trække vejret gennem munden. Det er ikke så godt. For det andet trækker vi vejret alt for meget!

Begge hovedformer for søvnapnø kan – paradoksalt nok - faktisk forklares ved en alt for voldsom vejrtrækning!

Buteykos teori er meget enkel og letforståelig. Man kan låne eller købe en bog, der forklarer om det:
Patrick McKeown: Stop snorken, søvnapnø og søvnløshed

Bogen er meget letlæselig. Den er desværre fyldt med sproglige fejl, der irriterer. Men kan man se gennem fingrene med det, er det en fin bog.

Og hvad så, er jeg så blevet helbredt?

Nej, ikke endnu i hvert fald. Til at begynde med var jeg meget begejstret, som man jo er, når man har ledt længe og omsider fundet noget. Men jeg mangler nogle at udveksle erfaringer med. Jeg burde måske også gå i behandling hos en erfaren behandler inden for metoden. Lige nu er jeg dog optaget af andre ting, som tager min opmærksomhed ;-)

Men når nu jeg har ledt så længe, uden at finde noget, synes jeg, at det er vigtigt, at Buteykos idéer bliver bragt ud til de mange, som lider af søvnapnø.

Mange hilsner

Kameliadamen

Log in eller Registrér for at kommentere.