Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mavesmerter efter frokost

Jeg har i snart meget lang tid - over et år - haft nogle underlige periodiske problemer:

Kort tid efter jeg har spist frokost, får jeg ret voldsomme mavekneb, nærmest kolikagtige. Ud over smerterne, bliver jeg utilpas; svimmel, kvalme, svedperperler osv.

Nogle gange må jeg hurtigt på toilettet, hvor jeg så leverer enten en masse luft eller en endog meget lind afføring.

Denne utilpashed varer fra ca en halv til en hel time, hvorefter jeg får det udmærket igen.
Det sker vel fire-fem gange om ugen - i gennemsnit, nogle gange er det hver eneste dag - nogle gange kan der gå flere dage, hvor jeg ikke har nogen problemer.

Jeg har overhovedet ikke problemet efter hverken morgen- eller aftensmad, og det er fuldstændigt ligegyldigt, hvad jeg har spist - og jeg har også prøvet at spise aftensmåltidet midt på dagen og det, der skulle være frokost om aftenen, men det er kun midt på dagen dette problem opstår.

Jeg tænker, at mit tarmsystem åbenbart er mere "tidsbestemt" og ikke er glad for mad midt på dagen, men jeg bliver utilpas (på en anden måde) - hvis jeg slet ikke spiser i løbet af dagen, og jeg falder for diverse småspiseri gennem dagen.

Er der nogen, der kender til dette - for mig at se - noget underlige fænomen? Og ikke mindst kan foreslå, hvad jeg kan gøre.

Jeg har nævnt det for min læge, der egentligt bare lader som om, hun ikke har hørt, hvad jeg har fortalt.

Log in eller Registrér for at kommentere.